Home » Știință » Problema insectelor dăunătoare poate fi rezolvată cu instrumentul de editare genetică CRISPR

Publicat: 20.01.2019
Folosind instrumentul de editare genetică CRISPR, Nikolay Kandul, Omar Akbari şi colegii de la UC San Diego şi UC Berkeley au elaborat o metodă de alterare a genelor esenţiale care controlează fertilitatea insectelor.

O descriere a metodei pgSIT (precision-guided sterile insect technique) a fost publicată pe 8 ianuarie în jurnalul Nature Communications.

Atunci când ouăle modificate cu pgSIT ajung la populaţiile de insecte, generaţiile viitoare sunt formate numai din masculi adulţi sterili, rezultând într-o nouă metodă ecologică şi relativ ieftină de a controla populaţiile de insecte dăunătoare, scrie Phys.

„Tehnologia CRISPR ne-a permis să venim cu o metodă nouă, eficientă, specifică pentru anumite insecte, autolimitatoare şi măsurabilă de control al populaţiilor de insecte care are un potenţial mare de a fi dezvoltată şi utilizată asupra mai multor insecte dăunătoare”, a precizat Akbari. „Pe viitor, credem cu tărie că această tehnologie va putea fi utilizată în siguranţă pentru a suprima sau chiar eradica local anumite specii, revoluţionând modul în care problema insectelor dăunătoare este abordată”, a adăugat savantul.

Cercetătorii îşi imaginează un sistem în care ouăle unor anumite specii se pot modifica genetic. Acestea pot fi transportate apoi la orice locaţie din lume, eliminând nevoia de a se construi instalaţii. Odată ce ouăle ajung în acel loc, masculii sterili se vor împerechea cu femelele care vor fi incapabile de a produce urmaşi.

Noua tehnologie este diferită de alte sisteme care propagă alterări genetice de la generaţie la generaţie, deoarece pgSIT este considerată un „capăt de drum”, întrucât sterilitatea masculină opreşte apariţia generaţiilor viitoare.

Dovedindu-şi eficienţa în muşte, savanţii speră să folosească cu succes pgSIT în Aedes aegypti, specia de ţânţar responsabilă pentru transmiterea virusului Zika