Home » Stiinta » Inovaţie revoluţionară: savanţii au ”cultivat” în laborator vase de sânge umane perfecte

Autor: Alexandru Voiculescu 01.18.2019
Pentru prima dată, cercetătorii au reuşit să creeze vase de sânge umane. Realizarea poate duce la progrese semnificative în tratarea bolilor precum diabetul, identificând o modalitate cheie pentru a preveni schimbări ale vaselor sanguine - o cauză majoră a decesului şi mortalităţii la cei cu diabet.

Realizarea a fost descrisă în detaliu în cadrul unei lucrări publicate pe 16 ianuarie în Nature.

Organoidul este o structură tridimensională crescută din celule stem, care imită un organ şi care poate fi utilizat pentru a studia trăsături ale acelui organ în condiţii de laborator, scrie Science Daily.

„Capacitatea de a crea vase de sânge umane ca organoide din celule stem este ceva revoluţionar”, a precizat Josef Penninger de la University of British Columbia, unul dintre autorii studiului. „Fiecare organ din corpul nostru este legat de sistemul circulator. Această inovaţie ar putea permite cercetătorilor să scoată la iveală cauzele şi să elaboreze tratamentele pentru o varietate de boli vasculare, de la boala Alzheimer, boli cardiovasculare, probleme cu vindecarea rănilor, cancer şi, desigur, diabet”, a adăugat acesta.

Diabetul afectează aproximativ 420 de milioane de oameni din întreaga lume. Multe simptome sunt rezultatul schimbărilor care se petrec în vasele de sânge, ceea ce duce la probleme de circulaţie şi la oxigenarea ţesuturilor. În ciuda răspândirii sale, se cunosc foarte puţine despre modificările vaselor de sânge care apar din cauza diabetului. Această limitare a încetinit crearea unui remediu.

Pentru a aborda această problemă, Penninger şi colegii săi au dezvoltat un model revoluţionar: organoide tridimensionale ale vaselor de sânge umane crescute în laborator. Acestea pot fi cultivate folosind celulele stem care imită structura şi funcţia vaselor de sânge reale.

„Le putem folosi pentru a studia bolile”

Atunci când oamenii de ştiinţă au transplantat organoidele în şoareci, au găsit că acestea au devenit vase de sânge perfect funcţionale precum artere şi vase capilare. Descoperirea arată că este posibilă nu doar crearea organoidelor de vase de sânge din celule stem umane, ci şi creşterea lor în sistemul circulator al altor animale.

„Ce este entuziasmant despre această lucrare este că am putut crea vase de sânge umane reale din celule stem”, a precizat Reiner Wimmer, primul autor al acestui studiu. „Organoidele noastre seamănă izbitor cu vasele capilare, chiar şi la nivel molecular, iar acum le putem folosi pentru a studia bolile asociate cu vasele de sânge direct pe ţesut uman”, a adăugat cercetătorul.

O trăsătură a diabetului este că vasele de sânge prezintă o îngroşare anormală a membranei bazale. Ca rezultat, livrarea oxigenului şi nutrienţilor la celule şi ţesut se face cu dificultate, ducând la o multitudine de probleme de sănătate.

Cercetătorii au expus organoidele la un mediu „diabetic” în farfuriile petri. „În mod surpinzător, am putut observa expandarea membranei bazale în organoidele de vase de sânge”, a afirmat Wimmer. „Această îngroşare tipică a membranei este similară cu afecţiunile vasculare observate la pacienţii cu diabet”, a adăugat savantul.

PREMIERĂ în medicină: pot fi create artificial vase de sânge care se pot dezvolta în interiorul organismului. Importanţa este uriaşă