Home » Istorie » Sânge, organe umane şi un virus surpriză au fost descoperite în vase de lut vechi de 2.500 se ani

Autor: Alexandru Voiculescu 01.08.2017
Cercetătorii au găsit vase antice datând de acum aproximativ 2500 de ani ce conţineau sânge şi organe umane.

Undeva între anii 600 şi 450 î.e.n., un nobil de pe teritoriul ce astăzi aparţine Germaniei (situl arheologic Heuneburg) avea simptome interesante: vânătăi mari, sângerări din nas şi gingii, diaree şi urină cu sânge. Oamenii din comunitatea lui, intrigaţi probabil, au hotărât să păstreze sângele şi organele acestuia. Odată cu acestea, cercetătorii au descoperit un virus, numit virusul febrei hemoragice Crimeea-Congo, care încă se găseşte şi în zilele noastre.

Cercetătorii au folosit o tehnică nouă care se bazează pe analizarea proteinelor vechi. Conner Wiktorowicz, conducătorul studiului şi doctorand în arheologie la Universitatea Purdue, dezvăluie că „aceasta este prima identificare, în însemnările arheologice, a febrei hemoragice Crimeea-Congo sau a oricări febre hemoragice.”

O altă problemă ridicată este răspândirea acestei practici, dacă există posibilitatea ca acest caz să nu fie unul izolat. De aceea, cercetătorul susţine ideea unei examinări mai atente a vaselor de lut, chiar dacă nu prezintă un interes istoric.

Direcţia aceasta pare promiţătoare şi din punctul de vedere al tehnicii, fiind explorate noi moduri de a analiza reziduurile de materie organică din interiorul acestora.

Echipa lui Wiktorowicz a luat mici porţiuni din fragmentele de lut găsite, iar folosind detergent şi alte substanţe chimice au reuşit să obţină şi apoi să izoleze fragmentele de proteine (peptide) prin diverse tehnici. Apoi au introdus informaţia obţinută în baza de date a proteinelor.

Credit: Science Magazine/Conner Wiktorowicz

Rezultatele au fost surprinzătoare: au identificat proteine specifice sângelui şi organelor umane. Şi mai surprinzător a fost pentru experţi când au descoperit peptide aparţinând virusului febrei hemoragice Crimeea-Congo.

Această tehnică de a descoperi virusurile cu ajutorul peptidelor vine ca o alternativă la procedura care presupune utilizarea acizilor nucleici. Prima, totuşi, se poate dovedi mai utilă, întrucât peptidele sunt mai stabile şi nu riscă să fie contaminate.

O altă întrebare este dacă nu cumva a existat o epidemie de febră hemoragică Crimeea-Congo în perioada epocii de fier din regiunea Germaniei, sau pur şi simplu individul infectat a călătorit într-o zonă infectată.

Totuşi, aşa cum am menţionat anterior, această descoperire are potenţialul de a deschide o altă abordare care lărgeşte perspectiva cercetătorilor asupra utilizării vaselor de lut în perioada antică.

Sursa: Science Magazine