Home » Stiinta » Roverul Opportunity al NASA a fost declarat oficial mort. Marea realizare a celui mai longeviv vehicul de pe Marte – FOTO

Autor: Alexandru Voiculescu 02.15.2019
Roverul Opportunity, care a fost construit pentru operaţiuni care să dureze doar 3 luni, dar care s-a încăpăţânat să supravieţuiască pe suprafaţa vitregă a lui Marte, a fost declarat mort de către cei de la NASA, după 15 ani de activitate.

Vehiculul cu 6 roţi a ajutat la adunarea unor date esenţiale pentru reconstituirea mediului Planetei Roşii de la începuturi care ar fi putut susţine viaţa, scrie Phys.

Moartea roverului a survenit în urma unei furtuni masive de praf care a avut loc acum 8 luni. De atunci, echipa misiunii a încercat să recontacteze vehiculul, dar fără succes, ultima încercare fiind în noaptea de marţi.

Fotografie realizată de Opportunity pe 5 ianuarie 2016. Credit: NASA

Având în vedere tăcerea din spaţiu, Thomas Zurbuchen, directorul misiunilor NASA, a precizat: „Sunt aici, cu un simţ de apreciere şi recunoştinţă, să declar că misiunea Opportunity este terminată. Este un moment emoţionant”.

Opportunity, care are dimensiunea unei maşini de golf, a trăit mult mai mult decât geamănul său, roverul Spirit. Cele două vehicule au amartizat pe părţi opuse ale planetei în 2004 pentru o misiune care trebuia să dureze doar 90 de zile marţiene, care sunt cu 39 de minute mai lungi decât cele de pe Terra.

Parcurgând un record de 45 de kilometri pe suprafaţa planetei vecine, a lucrat mai mult timp decât orice alt vehicul spaţial. Opportunity era un geolog, echipat cu camere şi instrumente pentru prelevarea mostrelor, analizarea la microscop şi determinarea compoziţiilor rocilor şi solului.

Textura unei formaţiuni marţiene fotografiată de rover în octombrie 2017 arată probabil urmele eroziunii eoliene. Credit: NASA

Cea mai mare realizare, alături de Spirit, a fost descoperirea că Marte a avut apă curgătoare pe suprafaţă care a putut fi capabilă să susţină viaţa.

Roverul a explorat Valea Perseverenţei, nume potrivit pentru îndârjirea aparatului. Dar o furtună de nisip extrem de puternică ce a cuprins întreaga planetă şi a durat mai multe luni a oprit lumina solară din alimentarea panourilor solare.

Când cerul s-a înseninat, Opportunity a rămas tăcut, chiar şi după mai bine de 1.000 de comenzi de recuperare. Având costuri de proiect care ajung la circa 500.000 de dolari pe lună, NASA a decis că nu mai are rost continuarea misiunii.

Fotografie publicată pe 5 februarie 2004 care arată platforma de asolizare a roverului şi primii „paşi” ai lui Opportunity pe suprafaţa lui Marte. Credit: NASA

Savanţii consideră moartea roverului un sfârşit al unei ere. Opportunity a fost al cincilea din opt sonde care au amartizat cu succes pe planeta vecină. Doar două încă funcţionează: roverul Curiosity, care se află pe Marte din 2012, şi InSight, care a amartizat recent pe Planeta Roşie.

În ciuda pierderii, viitorul sună bine pentru explorarea marţiană. Anul viitor sunt programate încă trei lansări spre Marte – din SUA, China şi Europa.

NASA a obţinut prima imagine cu roverul Opportunity ce a devenit inactiv în urmă cu peste 100 de zile

Roverul Opportunity de pe planeta Marte trece printr-o furtună extremă de praf. Ce semnal a trimis

Intensitatea furtunii de nisip de pe Marte scade. Se va trezi roverul Opportunity?

Robotul Opportunity a stabilit un nou record mondial de distanţă parcursă în spaţiul extraterestru