Home » Stiinta » Roverul Opportunity de pe planeta Marte trece printr-o furtună extremă de praf. Ce semnal a trimis

Autor: Oana Bujor 06.14.2018
Roverul Mars Oppotunity este prins într-o furtună de praf. Furtuna a fost detectată iniţial pe 1 iunie de către Mars Reconnaissance Orbiter. Vehiculul de teren de pe planeta Marte utilizează panouri solare, aşadar furtuna de praf poate avea un impact negativ asupra nivelului de energie al Opportunity.

După aproximativ cinci zile de la anunţarea furtunii, roverul a ajuns la nivelul minim de energie, însă chiar şi în aceste condiţii extreme vehiculul a reuşit să trimită un semnal către Pământ, fapt ce îi bucură pe cercetătorii NASA.

Conform Engadget, semnalul trimis către Terra reprezintă faptul că roverul mai deţine suficientă energie pentru a comunica cu planeta noastră. Punctul albastru din imaginea de mai jos reprezintă locul în care NASA consideră că s-ar afla Opportunity. Problema cea mai gravă nu este reprezentată de furtuna de nisip, ci de faptul că roverul trebuie să-şi menţină sistemele de încălzire operaţionale în timp ce încearcă să consume o cantitate redusă de energie.

Sursa: NASA

Furtuna prin care trece Opportunity în prezent nu este prima, însă este una dintre cele mai puternice de până acum. Conform NASA, nivelul furtunii din 2007 a fost de 5,5, iar furtuna din prezent are un nivel de 10,8.

Micul robot Opportunity a fost lansat de NASA pe Marte în 2004. De la sosirea pe Marte, Opportunity, propulsat cu ajutorul energiei solare, a parcurs 40 de kilometri, doborând recordul anterior stabilit de robotul Lunokhod 2, lansat de fosta URSS pe Lună în 1973.

Opportunity şi „geamănul” său, Spirit, care în prezent nu mai funcţionează, au avut iniţial o misiune care urma să dureze trei luni. Însă cei doi roboţi şi-au depăşit cu mult acest obiectiv şi au permis, graţie sutelor de mii de imagini transmise, de o precizie fără precedent, descoperirea de indicaţii preţioase despre urmele de apă de la suprafaţa planetei Marte, din trecutul acesteia, care ar fi putut să favorizeze prezenţa vieţii microbiene.