Home » Stiinta » Un compus regăsit în săpun şi pastă de dinţi provoacă rezistenţa bacteriilor la antibiotice

Autor: Oana Bujor 03.02.2019
Un studiu, realizat pe şoareci, sugerează că expunere la triclosan ar putea provoca rezistenţa bacteriilor la concentraţii letale de antibiotic, inclusiv cele prescrise în mod normal pentru infecţiile tractului urinar.

Triclosanul este un ingredient activ utilizat pentru proprietăţile sale „antibacteriene” într-o serie de produse de larg consum. Companiile adaugă triclosanul în produse, inclusiv în pasta de dinţi, apa de gură, cosmetice, haine, jucării pentru copii şi chiar carduri de credit, pentru a reduce sau preveni dezvoltarea bacteriilor.

„Pentru a distruge eficient bacteriile, triclosanul este adăugat produselor în concentraţii mari”, afirmă Petra Levin, profesor de biologie din cadrul Universităţii Washington din St. Louis.

Noul studiu demonstrează modul în care expunerea la triclosan limitează abilitatea corpului de a răspunde la tratamentele cu antibiotice utilizate pentru infecţiile tractului urinar. De asemenea, oferă noi detalii privind mecanismul celular ce permite triclosanului să interfereze cu tratamentele antibiotice, scrie Futurity.

În cadrul studiului, specialiştii au fost interesaţi de antibioticele bactericide, cele ce au ca scop distrugerea celulelor bacteriene. Ei au încercat să afle dacă triclosanul poate proteja bacteriile de distrugere în cazul prezenţei antibioticelor.

Corey Westfall, cercetător postdoctoral din cadrul laboratorului lui Levin, a tratat celulele bacteriene cu antibiotice bactericide şi a observat abilitatea lor de supravieţuire de-a lungul timpului. În cadrul unui grup, cercetătorii au expus bacteriile triclosanului înainte de a administra şi antibioticul. În alt grup nu au realizat acelaşi lucru.

„Triclosanul a crescut substanţial rata de supravieţuire a bacteriilor”, a declarat Levin. „În mod normal, una dintr-un milion de celule supravieţuieşte antibioticelor, fapt ce poate fi controlat de un sistem imunitar funcţional. În cazul triclosanului, nu supravieţuieşte decât o bacterie, ci 10 organisme ce sunt prezente chiar şi după 20 de ore. Astfel sistemul imunitar este copleşit”,a mai explicat Levin.

Adevărul ascuns timp de 17 ani: un ingredient din pasta de dinţi este asociat cu dereglările hormonale şi riscul de cancer