Home » Știință » Un experiment inedit arată că realitatea nu este obiectivă

Un experiment inedit arată că realitatea nu este obiectivă

Publicat: 18.03.2019
Un nou experiment a oferit dovezi pentru o idee care anterior era limitată la domeniul teoretic: în anumite condiţii, când doi oameni observă acelaşi eveniment, pot vedea două lucruri diferite, iar ambele să fie corecte.

Conform studiului publicat pe arXiv pe 12 martie, fizicienii de la Heriot-Watt University au demonstrat pentru prima dată cum doi oameni pot trăi două realităţi diferite prin recrearea unui experiment mental clasic al fizicii cuantice, scrie Futurism.

Experimentul implică doi oameni care observă un singur foton, unitatea fundamentală a luminii care poate acţiona şi ca particulă şi ca undă sub diferite condiţii. Fotonul există în superpoziţie (ambele condiţii sunt adevărate) până când cineva îl observă.

În experimentul mental, un savant analizează fotonul şi îi determină starea. Alt savant, necunoscând observaţia primului, poate confirma că fotonul încă există într-o superpoziţie cuantică. Ca rezultat, cei doi savanţi au experimentat realităţi diferite, iar ambii au dreptate, deşi au ajuns la rezultate diferite.

Aducând ideea de la gând la experiment real a implicat o instalaţie cu lasere, iar o serie de şase fotoni care au fost măsuraţi de varii piese de echipament care au fost disponibile pentru cei doi savanţi.

Şi alţi cercetători au încercat să creeze experimentul, dar aceasta este prima dată când cineva a reuşit. Deşi cercetarea nu a fost încă publicată într-un jurnal academic, descoperirile sale pot oferi dovezi pentru una dintre cele mai fascinante idei: în domeniul fizicii cuantice, nu există o realitate obiectivă.

Cercetătorii în fizică cuantică au ajuns la o concluzie uimitoare: conştiinţa umană există dinaintea naşterii