Home » Știință » Astronomii au identificat două găuri negre supermasive care urmează să se ciocnească

Publicat: 13.07.2019
Folosind undele gravitaţionale, astronomii se află mai aproape de a înţelege ce se întâmplă atunci când două găuri negre se ciocnesc.

Într-o galaxie aflată la 2,5 miliarde de ani depărtare, astronomii au detectat două găuri negre supermasive care ar urma să se ciocnească. Astronomii estimează că vor mai trece aproximativ două miliarde de ani pentru ca acestea să se întâlnească, notează Science Alert.

Deşi ciocnirea este un eveniment îndepărtat, chiar şi la scară comică, oamenii de ştiinţă sunt optimişti şi au declarat că prin studierea acestor două găuri negre vor putea afla mai multe despre acestea, dar şi despre undele gravitaţionale. Mai exact, despre undele gravitaţionale de fundal, care sunt emise de către găurile negre care sunt pe cale să se contopească.

Următorul pas în studierea fenomenului este reprezentat de detectarea sunetului pe care acestea două îl emit, totuşi instrumentele aflate la îndemâna oamenilor de ştiinţă încă nu permit asta.

Oamenii de ştiinţă au teoretizat că studierea caracteristiclor celor două găuri negre ar putea să determine existenţa altor perechi de găuri negre care trec prin acelaşi fenomen.

Conform modelelor teoretice, atunci când două galaxii se unesc, găurile lor negre sunt atrase între ele, transferându-şi energia orbitală către materia şi stelele din jurul lor, mişcându-se într-o spirală din ce în ce mai strânsă.

Atunci când două găuri negre se ciocnesc, ele devin un singur obiect cosmic, totuşi, în acest caz, lucrurile nu sunt atât de simple, din contră. În acest caz, astronomii au identificat două găuri negre supermasive, ceea ce poate crea unele probleme.

Atunci când cele două obiecte supermasive ajung să împartă o orbită care se micşorează, la fel şi regiunea din spaţiu prin care ele pot să îşi transfere energia se micşorează până în punctul în care distanţa ajunge să fie de aproximativ 1 Parsec, aproximativ 3,2 ani-lumină. În acest punct, astrofizicienii au teoretizat că există posibilitatea ca intrarea în colaps a orbitelor să nu mai fie posibilă, ajungându-se la o orbită binară stabilă pentru miliarde de ani.

În acest punct, apar problemele pentru oamenii de ştiinţă. Pe de o parte, e foarte greu să „vezi” o gaură neagră şi pe de altă parte, la doar un parsec distanţă, de pe Terra cele două obiecte pot apărarea ca unul.

Studiul a fost publicat în jurnalul de specialitate The Astrophysical Journal Letters.