Home » Stiinta » O floare extrem de populară conţine un compus chimic care poate distruge celulele canceroase

Autor: Mihaela STOICA 08.03.2019
Cercetători de la Universitatea din Birmingham au demonstrat că este posibil să producă un compus cu proprietăţi anti-cancerigene direct din Spilcuţa, denumită şi iarba fetei, o plantă medicinală de grădină extrem de comună.

Echipa de cercetători a reuşit, de asemenea, să extragă un compus din această plantă pe care l-au modificat pentru a distruge, în laborator, celulele leucemiei limfocitare cronice (LLC), potrivit Eurekalert

Făcând parte din din familia Asteraceae şi fiind denumită ştiinţific Tanacetum parthenium, Spilcuţa creşte în multe grădini, fiind o plantă medicinală asemănătoare cu muşeţelul sau cu margareta, de aceea popular i se mai spune şi „muşeţel mare”. Este foarte cunoscută din punct de vedere ştiinţific pentru proprietăţile sale împotriva migrenelor, inflamaţiilor şi altor dureri, de aceea se vinde şi în multe plafare sub diferite forme.

Compusul pe care cercetătorii Universităţii din Birmingham l-au analizat se numeşte partenolid şi a fost identificat de oamenii de ştiinţă ca având proprietăţi anti-cancerigene încă de acum câţiva ani. Deşi planta este disponibilă la vânzare în diferite forme,  compusul este destul de scump cu proprietăţi „asemănătoare medicamentelor” şi nici nu s-au făcut cercetări suplimentare în acest sens.

Echipa de cercetători a fost capabilă să indice o metodă nu doar pentru producerea de partenolid direct din plantă, dar şi o modalitate de a-l modifica pentru a produce un număr de compuşi care să omoare celulele canceroase în experimente in vitro. Proprietăţile particulare ale acestor compuşi îi fac mult mai promiţători ca tratamente care ar putea fi utilizate în clinici.

Partenolidul omoară celulele canceroase

Compusul de partenolid pare să lucreze prin creşterea nivelurilor speciilor reactive de oxigen (SRO) din celule. Speciile reactive de oxigen sunt reprezentate de radicali de oxigen (superoxid, hidroxil, peroxid), precum şi de derivaţi non-radicalici ai oxigenului (peroxid de hidrogen, oxigen singlet, peroxinitrit). Celulele canceroase au deja niveluri ridicate ale acestor molecule instabile şi, de aceea, efectul partenolid-ului este de a creşte aceste niveluri până la un punct critic, provocând moartea celulelor.

Studiul a fost publicat în jurnalul MedChemComm şi a fost iniţiat de către dr. Angelo Agathanggelou, din cadrul Institutului pentru Cancer şi Studii Genomice al universităţii citate mai sus, care cercetează noi modalităţi de a trata leucemia limfocitară cronică (LLC), un tip de cancer care afectează de obicei persoanele în vârstă.

Potrivit acestuia, deşi există unele tratamente pentru LLC, în timp, boala unora dintre pacienţi devine rezistentă la efectul acestor medicamente, de aceea partenolidul reprezintă „o perspectivă reală şi ar putea oferi opţiuni alternative de tratament pentru aceşti pacienţi”.

„Această cercetare este importantă nu doar pentru că am demonstrat un mod de a produce partenolid care l-ar putea face mult mai accesibil cercetătorilor, ci şi pentru că am reuşit să îi îmbunătăţim proprietăţile medicamentoase pentru a omorî celulele canceroase”, a declarat la rândul său profesorul John Fossey de la Facultatea de Chimie a universităţii, care a participat la studiu.

Medicamentul revoluţionar care accelerează remisia leucemiei

O nouă boală neurodegenerativă a fost descoperită, cel mai des sunt afectaţi copiii

De ce nu a fost identificat un tratament pentru cancer până în prezent?

Factorii care provoacă apariţia cancerului la copii şi modul în care poate fi depistată boala