Home » Stiinta » Prea puţin sau prea mult somn creşte riscul de probleme cardiace – studiu

Prea puţin sau prea mult somn creşte riscul de probleme cardiace – studiu

Adrian Popovici 09.05.2019
Un studiu realizat de oamenii de ştiinţă de la Universitatea Colorado a ajuns la concluzia că persoanele care dorm mai mult sau mai puţin de standardul de şase-nouă ore au un risc cardio-vascular crescut.

O echipă formată din cercetători de la Universitatea Colorado, Spitalul general Massachusetts şi Universitatea Manchester a derulat un studiu de-a lungul a şapte ani, în care au fost realizate observaţii şi interviuri cu un eşantion de 461.000 persoane din Marea Britanie, cu vârsta cuprinsă între 40 şi 69 de ani, care până la derularea acestui studiu nu suferiseră de atacuri de cord. Folosind studiile genetice, precum şi interviurile în care participanţii estimau numărul de ore dormite, oamenii de ştiinţă au stabilit că persoanele cu o predispoziţie genetică către bolile cardice au reuşit să îşi reducă acest risc cu 18% prin adoptarea unui program de somn de şase-nouă ore, notează Medicalxpress.

Din păcate, veştile nu sunt la fel de optimiste pentru persoanele care dorm mai puţin de şase ore pe noapte, acestea prezentând un risc de producere a unui atac de cord cu 20% mai mare. În timp ce persoanele care depăşeau nouă ore prezentau un risc cu 34% mai mare.

„Este bine de ştiut că, indiferent de bagajul genetic, un regim de somn sănătos reduce riscul atacului de cord într-un mod asemănător unei diete sănătoase sau a renunţării la fumat”, explică dr. Iyas Daghlas, de la Universitatea Harvard.

Pe lângă datele genetice şi numărul de ore de somn, cercetătorii au luat în calcul şi alţi 30 de factori, chimia corpului, nivelul de activitate fizică, statusul socio-economic, etc. Totuşi, cercetătorii au aflat că în mod independent de aceşti factori, somnul poate influenţa, pozitiv sau negativ, probabilitatea producerii unui atac de cord.

Studiul nu a explorat mecanismele prin care perioada pe care o persoană o alocă somnului poate influenţa riscul producerii unui atac de cord, dar, oamenii de ştiinţă au indicat către o serie de posibile explicaţii. Astfel, un număr de ore de somn prea ridicat poate influenţa negativ capacitatea măduvii osoase de a produce celule inflamatorii. De asemenea, un somn mai mic de şase ore duce la alegeri dietetice nepotrivite.

Cât de importantă este odihna pentru organism. Trezitul în timpul nopţii poate duce la apariţia unei afecţiuni grave