Home » Stiinta » O ”genă scurtă” a somnului împiedică pierderile de memorie asociate lipsei somnului

Autor: Adrian Popovici 10.22.2019
În cazul marii majorităţi, privarea de somn implică şi probleme la nivelul funcţiilor memoriei.

Cercetătorii de la Universitatea California, Statele Unite, au descoperit în cadrul unor studii anterioare două gene care le permit purtătorilor să doarmă doar 5-6 ore şi să nu experimenteze senzaţia de oboseală pe care nepurtătorii genei le-ar exeperimenta în aceleaşi condiţii. Într-un studiu recent, cercetătorii au identificat o a treia genă, asociată primelor două, care previne problemele de memorie în cazul somnului insuficient, notează Medicalxpress.

„În urmă cu zece ani, când am identificat prima genă de somn scurt, domeniul geneticii era încă de la început. Oamenii nu credeau că genele ar putea influenţa semnificativ comportamentele de somn, iar descoperirile mari erau rare. Astăzi domeniul avansează mult mai rapid şi începem să obţinem o imagine mai bună despre cât de importante sunt genele dvs. pentru a obţine o noapte bună de somn”, explică dr. Ying-ui Fu, profesor de Neurologie al Universităţii California şi membru al echipelor care au lucrat pentru a descoperit cele trei gene.

Fu şi colegii săi au descoperit noua genă prin studierea unei perechi tată-fiu care dormea între 4,4 şi 5,5 ore de somn pe noapte, mult mai puţin faţă de cele 8 ore recomandate populaţiei generale pentru a nu experimenta simptomele lipsei somnului. „Oamenii care suferă de lipsa somnului în mod cronic sunt mai susceptibile de a suferi de obezitate, diabet, probleme cardiovasculare, depresie şi deficit cognitiv”, explică  Louis Ptáček, neurolg şi autor al studiului.

Oamenii de ştiinţă au observat că cei doi nu erau supuşi efectelor adverse ale lipsei de somn şi au vrut să afle care este explicaţia acestei situaţii fericite. În urma anilzelor genetice, cercetătorii au aflat că cei doi prezintă o mutaţie de o singură literă a genei NPSR1, care asigură producţia unei proteine care se află pe suprafaţa neuronilor şi care este  folosită pentru reglarea somnului.

Cercetătorii au calculat că această mutaţie este foarte rară, fiind prezentă în genomul unei singure persoane din patru milioane, 1/4.000.000. „NPSR1 nu numai că promovează somnul scurt, ci previne, de asemenea, problemele de memorie care rezultă de obicei din privarea de somn”, a spus Fu. „Aceasta este prima genă pe care a descoperit-o cineva care exercită un efect protector împotriva uneia dintre numeroasele consecinţe adverse ale privării de somn”, a adăugat acesta.

O cățelușă născută cu 6 picioare și 2 codițe, numită un „miracol” de medicii veterinari