Home » Știință » O nouă moleculă va reduce complicaţiile tratamentului cu celule stem în cazul cancerului de sânge

Publicat: 09.11.2019
Molecula UM171 a fost descoperită de către dr. Anne Marinier şi dr. Guy Sauvageau în 2014, iar recent eficacitatea acesteia a fost dovedită.

În anul 2014, echipa formată din dr. Anne Marinier şi dr. Guy Sauvageau descoperea molecula UM171, aceasta fiind considerată revoluţionară în doimeniul transplantului de celule stem. Această moleculă a fost supusă testelor clinice şi a prezentat o reducere semnificativă a ratei de respingere a transplantului şi a mortalităţii asociate, notează Medicalxpress.

UM171 a fost testată în cazul a 22 de participanţi la testele clinice leucemie, limfom sau alte tipuri de cancer de măduvă şi a prezentat o rată bună de succes. Aceste teste au fost conduse de către dr. Sandra Cohen, profesoară a Facultăţii de Medicină a Universităţii Montreal şi expertă în hematologie a Spitalului Maisonneuve-Rosemont din Montreal, Canada.

Studiile au arătat că 100.000 de pacienţi, care suferă de diverse boli de sânge, sunt supuşi anual unor tratamente cu celule stem. Aproximativ jumătate dintre aceste proceduri se dovedesc a fi ineficiente ca urmare a respingerii transplantului, boala grefa-contra-gazda sau ca urmare a terapiilor complementare transplantului, chimioterapia şi radioterapia.

Celulele stem folosite în aceste transplanturi provin din sânge, 50% dintre cazuri, măduvă, în 43% dintre cazuri. Doar 7% dintre celulele stem folosite sunt recoltate din sângele din cordonul ombilical.

„Cu toate că rata bolii grefă-contra-gazdă este scăzută, atunci când se utilizează celule stem din sângele cordonului ombilical, aceste celule sunt rareori utilizate deoarece cordoanele sunt mici şi nu conţin o cantitate suficientă de celule pentru a trata un adult”, explică dr. Sauvageau, expert în genetică moleculară al Institutul de Cercetări în Imunologie şi Cancer al Universităţii Montreal.

Molecula UM171 joacă un rol important în multiplicarea numărului de celule stem dintr-o mostră de sânge prelevat din cordonul ombilical. Descoperirea acesteia a fost rezultatul mai multor ani de muncă, fiind identificată dintr-un număr de 5.000 de molecule testate. În prezent, chimiştii au sintetizat 600 de versiuni ale acestei molecule, pentru a putea identifica care dintre acestea este cea mai eficientă.

„În doar şapte zile, UM171 înmulţeşte celulele stem cu o medie de 30 de ori, oferind în acelaşi timp un efect de întinerire asupra celulelor prin blocarea procesului de îmbătrânire”, a declarat dr. Sauvageau.

În cazurile celor 22 de participanţi în testele clinice, rezultatele se dovedesc a fi încurajatoare, după 13 luni nicunul nu a mai avut nevoie de medicamente imunosupresoare, în comparaţie cu transplanturile obişnuite în care rata e de 50%.

„În timp ce doar cinci procente din cordoanele ombilicale pot fi utilizate atunci când lucrează cu metoda convenţională, procedura noastră aduce această proporţie de până la 50 la sută „, a subliniat investigatorul. Acest lucru ne permite să creştem disponibilitatea transplanturilor genetice compatibile cu 50 până la 80%”, explică Guy Sauvageau.

Studiul a fost publicat în jurnalul The Lancet Haematology.

Reuşită extraordinară: o nouă metodă permite vindecarea leucemiei!

O genă recent descoperită, specifică bărbaţilor, poate fi cheia pentru remediul împotriva leucemiei