Home » Stiinta » Comportamentele altruiste, corelate cu o toleranţă mai mare la durere

Comportamentele altruiste, corelate cu o toleranţă mai mare la durere

Adrian Popovici 01.07.2020
Comportamentele altruiste, corelate cu o toleranţă mai mare la durere
Acest tip de comportamente duce la eliberarea de dopamină, acesta influenţând şi modul în care resimţim senzaţia de durere.

O echipă de cercetători din China a derulat trei experimente în urma cărora au concluzionat faptul că persoanele care au comportamente altruiste, ajută alţi oameni fără a aştepta o formă de plată în schimb, prezintă un nivel mai mic de durere în comparaţie cu persoanele care nu au acest tip de comportament, notează Medicalxpress.

Această echipă de cercetători a plecat de la descoperirile unor studii anterioare care au identificat o legătură între natura acţiunilor unei persoane şi producerea de dopamină, neurotransmiţătorul care reglează modul în care creierul nostru interpretează senzaţiile.

Oamenii de ştiinţă din China au derulat patru experimente separate în care au încercat să surprindă această crelaţie dintre altruism şi nivelul de dopamină. Astfel, în cadrul primului experiment, cercetătorii i-au rugat pe cei care donaseră sânge pentru victimele unui cutremur să îşi evalueze nivelul de durere pe care îl resimt din cauza acelor. Informaţiile de la aceşti participanţi au fost comparate cu cele obţinute cu cele de la persoanele care donau sânge în perioade în care nu avuseseră loc dezastre; iar cercetătorii au ajuns la concluzia că primul grup a experimentat un nivel mai mic de durere.

În cadrul celui de al doilea experiment, participanţii au fost rugaţi să ajute la revizuirea unui manual pentru copiii migranţi în timp ce erau expuşi la temperaturi reduse. În comparaţie cu cei  are nu s-au oferit voluntari, altruiştii au raportat cercetătorilor că au resimţit mai puţin intens senzaţia de frig.

În cel de al treilea experiment, cercetătorii au comparat nivelul de durere al unor pacienţi bolnavi de cancer, o parte dintre aceştia efectuând activităţi domestice doar pentru ei, gătit sau curăţenie; în timp ce cel de al doilea gup efectua aceste activităţi şi pentru alte persoane. Din analiza informaţiilor oferite de către participanţi, cercetătorii au ajuns la concluzia că acei pacienţi care sufereau de cancer şi care îi ajutau pe cei din jur prin activităţi domestice raportau un nivel mai mic de durere.

Cel de al patrulea experiment a implicat un grup de persoane care a fost rugat să doneze bani pentru a ajuta copiii orfani şi o scanare cerebrală în timp ce erau supuşi unor şocuri electrice. Într-un mod asemănător experimentelor anterioare, persoanele altruiste, care au ales să doneze, au prezentat un nivel mai mic de durere.

Cercetătorii din spatele acestui studiu au ajuns la concluzia că experimentele realizate de către ei aduc noi dovezi în sprijinul teoriilor care leagă altruismul de o stare mai bună de spirit şi de o capacitate de a resimţi un nivel mai mic de durere.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.