Home » Știință » Cristalele microscopice din Australia oferă o imagine asupra evoluţiei câmpului magnetic al Terrei

Publicat: 26.01.2020
Studierea cristalelor de zirconiu oferă informaţii legate de starea câmpului magnetic din perioada formării acestora.

Câmpul magnetic care se află în prezent în jurul Pământului reprezintă un element crucial al continuităţii vieţii pe planeta noastră. Terra a avut un nucleu magnetic pentru aproximativ 4,2 miliarde de ani, cu precizarea că în urmă cu 565 milioane de ani acesta a început să funcţioneze într-un mod asemănător celui în care funcţionează şi în prezent. Studierea diferitelor minerale oferă cercetătorilor informaţii despre starea câmpului la momentul stabilizării structurii cristaline, notează Live Science.

O echipă de cercetători de la Universitatea Rochester a folosit cristale de zirconiu, formate în Australia, pentru a înţelege mai bine evoluţiile prin care a trecut câmpul magnetic. Folosind informaţiile obţinute din studierea cristalelor, pe care le-au coroborat cu informaţii din studii anterioare, oamenii de ştiinţă sunt de părere că până în urmă cu 565 milioane de ani nu exista nucleul lichid care alimentează câmpul magnetic actual. Până în acel punct, magnetosfera era alimentată de către oxidul de magneziu care se deplasa din miezul planetei către manta; această mişcare este cea care, într-un final, a dus la crearea nucleului lichid.

Cercetătorii au operat de-a lungul timpului cu asumpţia că acest câmp magnetic alimentat de către oxidul de magneziu era unul mai slab, în comparaţie cu câmpul actual, dar aparent nu era cazul. Oamenii de ştiinţă care au colaborat în cadrul acestui studiu sunt de părere că aceste descoperiri deschid o serie de întrebări legate de evoluţia vieţii şi de condiţiile care trebuie îndeplinite pentru ca viaţa biologică să apară.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.