Home » Știință » O ipoteză surprinzătoare ar putea explica evenimentul Tunguska

O ipoteză surprinzătoare ar putea explica evenimentul Tunguska

Publicat: 09.05.2020
Impactul a avut loc în 1908 în Siberia, dar oamenii de ştiinţă nu au reuşit să identifice meteoritul responsabil.

Înregistrările istorice arată că în data de 30 iunie 1908 în Siberia a avut loc o explozie, care a dus la distrugerea a peste 2.000 de hectare, care adăposteau aproximativ 80 de milioane de copaci. Aceste întâmplări sunt cunoscute sub numele de „evenimentul Tunguska” şi este considerat „cel mai mare impact consemnat din istorie”, notează Science Alert.

La mai bine de un secol, oamenii de ştiinţă încearcă să desluşească natura acelor evenimente, sarcină greu de dus la capăt şi asta din cauza faptului că în ciuda puterii exploziei, aproape 30 de megatone, aceştia nu au reuşit să identifice meteoritul responsabil. Un studiu recent oferă o explicaţie neobişnuită pentru aceste evenimente, punând într-o lumină nouă ceea ce se ştie deja. Astfel, cercetătorii conduşi de către astronomul Daniil Khrennikov, de la Universitatea Federală din Siberia, iau în calcul posibilitatea ca distrugerile prezentate mai sus să fie cauzate de către un meteorit bogat în fier care s-a apropiat la o altitudine joasă de suprafaţa planetei şi care, în cele din urmă, s-a reîntors în spaţiu.

„Rezultatele obţinute susţin ideea noastră explicând una dintre problemele care au rămas neexplicate o perioadă îndelungată, fenomenul Tunguska, care nu a primit interpretări rezonabile şi cuprinzătoare până în prezent. Susţinem că evenimentul Tunguska a fost cauzat de un asteroid de fier, care a trecut prin atmosfera Pământului şi a continuat până pe o orbită apropiată de Soare”, au scris cercetătorii.

De-a lungul timpului au mai fost luate în calcul alte două ipoteze care ar fi putut explica fenomenul Tunguska: meteoriti din gheaţă sau din roci. Totuşi, după cum arată calculele, căldura generată de intrarea în atmosferă ar fi topit corpul asteroidului de gheaţă. Într-un mod asemănător, aceeaşi căldură ar fi dus la spargerea în mii de bucăţi a unui corp din roci care ar fi avut masa necesară pentru a cauza distrugerile raportate.

Studiul a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Meteoritul care este mai vechi decât întregul nostru sistem solar