Home » Știință » Un microbiom neobișnuit, identificat în cazul unor pacienți care suferă de hemoragii cerebrale

Publicat: 02.06.2020

O maladie genetică rară face ca microbiomul pacienților să fie diferit față de cel al persoanelor sănătoase.

Un studiu al Universității Chicago, Statele Unite ale Americii, a analizat microbiomul în cazul persoanelor care suferă de angiom cavernos, o maladie genetică care face ca vasele de sânge din creier să se dezvolte anormal și care prezintă un risc crescut de hemoragii.

Cercetătorii au aflat că persoanele afectate prezintă un microbiom diferit față de persoanele sănătoase și că moleculele produse de către acest dezechilibru prezintă un factor de risc pentru cei afectați, notează Medicalxpress.

Acesta este primul studiu care dovedește manifestarea acestei condiții medicale în cazul oamenilor. „Implicațiile acestui fapt sunt foarte mari”, explică John Harper Seeley, profesor al Universității. „Dar nu știam dacă acest concept de microbiom unic care favorizează dezvoltarea leziunilor ar fi adevărat și în cazul ființelor umane”.

Un micorbiom dezechilibrat

Pentru a stabili dacă datele obținute în studiile pe animale se aplică și în cazul oamenilor, cercetătorii au derulat un studiu în care mostre de fecale de la 120 de persoane care suferă de angiom cavernos. Aceste mostre au fost comparate cu mostre provenite de la persoane dintr-un grup de control.

În mostrele obținute de la pacienții cu angiom cavernos au fost identificate un număr mai mare de bacterii Gram-negative față de mostrele de control. „Pacienții au avut același microbiom distinct, indiferent dacă au moștenit mutația sau au avut o leziune sporadică și indiferent de numărul de leziuni pe care le-au avut anterior”, explică dr. Issam Awad.

După această etapă, cercetătorii au colectat o serie de mostre de sânge de la pacienți și au folosit un algoritm de învățare automată pentru a identifica o serie de semnale moleculare asociate cu angiomul cavernos.

„Analizând atât combinațiile de bacterii cât și biomarkerii din sânge, am putut măsura cât de agresivă a fost boala în cazul fiecărui pacient”, declară dr. Sean Polster, neurochirurg.

Inițial, cercetătorii au luat în calcul folosirea antibioticelor și a probioticelor pentru a corecta dezechilibrul florei intestinale, totuși, aceste măsuri ar putea duce la înrăutățirea stării de sănătate. În ciuda acestui pericol, dr. Awad recomandă ca în cazul pacienților care suferă de angiom cavernos și de infecții urinare să se apeleze la această formă de medicație.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.