Home » Stiinta » Care sunt zonele din creier care produc culorile pe care noi le vedem

Care sunt zonele din creier care produc culorile pe care noi le vedem

Autor: Ioana Matei 06.01.2020
Care sunt zonele din creier care produc culorile pe care noi le vedem
Sursa foto: Pexels

Roșu, portocaliu, galben, verde, albastru, indigo și violet. Culorile curcubeului sunt binecunoscute de oricine. Cu toate acestea, studiile științifice au arătat mult timp că astfel de culori nu aparțin în mod firesc lumii fizice. Mai degrabă, aceste culori sunt rezultate în urma modului prin care creierul nostru procesează lumina.

Un nou studiu identifică acele rețele neurale, în mod special zonele din creier care coordonează culorile pe care noi le vedem.

„Am reușit să arătăm unde anume are loc acest proces în calea vizuală. Are loc destul de devreme”, a spus profesorul Steven Shevell, cercetător renumit al percepției culorii și luminii. „Este precum o hartă. Ne arată unde să ne uităm pentru ca circuitele neurale să producă tranziția de la reprezentațiile neurale timpurii ale lumii fizice către lumea noastră mintală”, a adăugat Shevell.

Folosind tomografii și o tehnică nouă, profesorul și colegii lui au descoperit că acest cortex vizual primar (V1), care este primul stadiu al procesului vizual cortical, nu prezintă cu acuratețe culorile pe care noi le percepem. Pe de altă parte, zone mai avansate din calea vizuală urmează nuanțele pe care noi le vedem cu adevărat.

Zonele din creier care produc culorile pe care noi le vedem

După analizarea tomografiilor funcționale prin rezonanță magnetică (fMRI), echipa de cercetători a descoperit că activitatea din zonele avansate ale cortexului visual erau cele care potriveau culorile pe care le vedeau subiecții. Acele rezultate marchează un pas important pentru explicarea tranziției de la lumina fizică ce intră prin ochii noștri la experiența perceptuală de a vedea culori.

Studiul a dezvăluit un fenomen de percepție a culorii similar, dar nu a identificat zonele din creier responsabile pentru asta, informează MedicalXpress.

„Nu am reușit să arătăm cum au loc tranzițiile. În schimb, am arătat că acestea au cu adevărat loc. Acum dorim să înțelegem cum anume se produc. Putem face experimente în acele zone pentru a afla modul în care acest lucru are loc”, a spus Shevell.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Creierul copiilor cărora li se citesc regulat poveşti se dezvoltă mult mai repede

Cum a evoluat creierul păsărilor?

Ştiinţa a confirmat! Zahărul modifică structura creierului în doar 12 zile, acţionând precum drogurile