Home » Știință » Relativitatea generală trece testul raportului diametru-circumferință

Relativitatea generală trece testul raportului diametru-circumferință

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 03.06.2020

Calculele indică o valoare mai mică a numărului pi, dar aceasta confirmă modelul lui Einstein care leagă gravitație de spațiu-timp.

Prima valoare a numărului pi a fost calculată în urmă cu 3.700 de ani, de către matematicienii din Babilon. Aceștia au calculat că raportul dintre diametrul unui cerc și circumferința sa este de 25/8 sau de 3,125. Carl-Johan Haster, expert în astrofizică teoretică al MIT a realizat același calcul și a obținut valoarea de 3,115, notează Space.

În ceea ce privește exactitatea acestui calcul, în mod evident, aceasta nu se apropie de valoare pi cu care suntem obișnuiți: 3,141592653, care se extinde spre infinit. Totuși, în acest caz nu primează acuratețea, ci scopul final al studiului efectuat de către Haster: studierea implicațiilor practice și teoretice ale Teoriei Relativității Generale formulate de către Einstein.

Haster face parte din colaborarea LIGO și a observat că pi apare de mai multe ori în ecuațiile folosite pentru descrierea modul în care se propagă undele gravitaționale. Aparent, coeficienții incluși în acele ecuații erau dependenți de pi și de asta cercetătorul a decis să experimenteze cu acesta pentru a vedea dacă măsurătorile sunt consistente cu relativitatea generală.

Pentru a putea face asta, Haster a folosit pi ca o variabilă și nu ca o constantă. Astfel, acesta a putut să compare ecuațiile legate de undele gravitaționale cu măsurătorile efectuate de către LIGO.

O valoare diferită a lui pi

Teoria lui Einstein ar fi trebui să corespundă măsurătorilor dacă și numai dacă Haster ar fi folosit valori ale lui pi apropiate de cele determinate prin alte metode. Dacă pi ar fi avut o valoare îndepărtată atunci acesta era un semn că teoria era pe jumătate gata.

Cercetătorul a experimentat cu valori ale lui pi cuprinse între -20 și 20 și a comparat ecuațiile cu rezultatele obținute de către Observatorul LIGO ale unor posibile valuri gravitaționale. Valoarea lui pi care a îndeplinit condiția de mai sus a fost cea de 3,115.

Studiul a fost publicat pe serverul arXiv.