Home » Stiinta » Titan se îndepărtează de Saturn de 100 de ori mai rapid față de estimările cercetătorilor

Autor: Adrian Popovici 06.15.2020
Credit foto: NASA

Cercetătorii sunt de părere că Titan s-a format în proximitatea imediată a lui Saturn și s-a îndepărtat cu 1,2 milioane de kilometri.

Îndepărtarea planetelor și a sateliților de obiectele pe care le gravitează reprezintă un fenomen comun în Sistemul Solar. În acest context, faptul că Titan se îndepărtează de Saturn nu ar trebui să ne surprindă, totuși, după cum explică cercetătorii, acest fenomen se produce de 100 de ori  mai rapid față de estimările inițiale, notează Science Alert.

Oamenii de știință sunt de părere că Titan s-a format mult mai aproape de Saturn, în urmă cu 4,5 miliarde de ani, și că, în timp, forțele care acționează asupra acestui satelit au făcut ca acesta să ajungă la 1,2 milioane de kilometri față de planeta sa.

„Cele mai multe lucrări anterioare au concluzionat că lunile precum Titan sau luna lui Jupiter Callisto se formau la o distanță orbitală similară cu cea pe care o vedem acum”, explică Jim Fuller, expert în astrofizică teoretică al Institutului Tehnologic din California.

O evoluție planetară mult mai dinamică

Fuller este de părere că aceste descoperiri despre Titan sugerează că sistemul de sateliți din jurul lui Saturn, dar și inelele sale au evoluat într-un mod mult mai dinamic față de presupunerile anterioare.

La baza acestui dinamism se află fenomenul de accelerare a mareei, care stă la baza unui alt fenomen, numit fricțiune de maree. De exemplu, în cazul Pământului, pe măsură ce Luna se mișcă în jurul Pământului, atracția gravitațională controlează nivelul oceanelor. Sub controlul Lunii, oceanele și mările se umflă sau se retrag.

Această atracție gravitațională transformă o parte a energie de rotație a Pământului în căldură, acționând ca o frână asupra atracției gravitaționale exercitate de către planeta noastră asupra Lunii. Anual, aceste fenomene  se transpun într-o îndepărtarea de 3,82 de centimetri între cele două corpuri.

O distanțare de 11 centimetri anual

Cercetătorii sunt de părere că acest fenomen de accelerare a mareei poate fi întâlnit și în cazul planetei Saturn și al satelitului Titan, dar aceștia concluzionează că nu ar trebui să fie atât de pronunțat. Compoziția gazoasă a planetei ar fi trebuit să aibă un efect mai redus asupra satelitului său și să ducă la o îndepărtare de doar 0,1 centimetri anual.

Cu ajutorul a două tehnici independente, oamenii de știință au putut stabili faptul că, anual, între cele două corpuri distanța crește cu 11 centimetri. Cercetătorii au folosit pentru aceste măsurători date din observațiile astronomice, dar și informații colectate de către misiunea Cassini.

„Folosind două seturi de date complet independente, astrometrice și radiometrice și două metode diferite de analiză, am obținut rezultate care sunt în acord complet”, explică astronomul Valéry Lainey, de la Observatorul din Paris, Franța.

Studiul a fost publicat în Nature Astronomy.