Home » Știință » O nouă moleculă organică a fost descoperită în spațiul interstelar

O nouă moleculă organică a fost descoperită în spațiul interstelar

Credit foto: Pixabay
Publicat: 19.06.2020

Astronomii au identificat molecule de propargilamină în norii din centrul Căii Lactee.

În ultimii ani, odată cu dezvoltarea instrumentelor științifice, cercetătorii au reușit să descopere o serie de molecule organice în norii de gaze din spațiu. Un studiu recent a dus la descoperirea unei noi astfel de molecule, propargilamina, în norii aflați în centrul Căii Lactee, notează Science Alert.

Oamenii de știință sunt de părere că propargilamina ar putea să joace un rol important în formarea aminoacizilor necesari apariției vieții.

„Particularitatea acestei specii chimice constă în legătura sa dublă dintre carbon și azot, ceea ce îi conferă o reactivitate ridicată”, explică astrochimistul Luca Bizzocchi, cercetător al Institutului Max Planck pentru Fizică Extraterestră din Germania.

O moleculă cu o reactivitate extrem de ridicată

„Cu această dublă legătură, devine un element fundamental al lanțurilor chimice care conduc din moleculele cele mai simple și abundente din spațiu care conțin carbon și azot, de exemplu formaldehida (H2CO) și respectiv amoniacul (NH3), către aminoacizii mai complexi , elementele fundamentale ale biologiei terestre”, mai adaugă chimistul.

Aceste molecule au fost descoperite în Zona Moleculară Centrală, un sistem bogat în nori de gaze care a atras atenția cercetătorilor prin prezența unor alte molecule organice precum formiatul de etil, cianura izo-propilică și oxidul de propilenă.

Aceste molecule descoperite de către alte studii sunt clasificate drept „molecule prebiotice” din cauza rolului pe care îl joacă în reacțiile care duc la formarea aminoacizilor, a ARN-ului sau a ADN-ului. În acest context, după cum notează Bizzocchi propargilamina joacă un rol important și asta deoarece după cum arată experimentele din laborator, aceasta poate fi folosită pentru sinteza Strecker, în urma cărora sunt produși aminoacizii.

O frecvență specifică a luminii

De-a lungul timpului au mai fost descoperite molecule în spațiu, unele dintre acestea similare cu propargilamina. Totuși, pentru a știe exact ce semnale trebuie să caute, cercetătorii au studiat moleculele acesteia în laborator pentru a observa lungimea de undă specifică acesteia.

Oamenii de știință explică faptul că atunci când lumina trece printr-un nor de gaze, compușii chimic din interiro aborb o parte din lumina care are anumite frecvența. Asta înseamnă că prin studierea luminii care provine dintr-o regiune anume poate fi identificată compoziția unui nor de gaze.

„Pe măsură ce o moleculă se rotește în mediul interstelar, emite fotoni la frecvențe foarte precise. Aceste informații, atunci când sunt combinate cu date de la radiotelescoape, ne permit să știm dacă o moleculă este prezentă în norii moleculari, locurile în care se  formează stelele și planetele”, a explicat Bizzochi.

A (n.r. propargilamina. )  fost prezentă în datele noastre ale norului molecular G + 0.693-0.027, dar nu am putut să o identificăm fără să știm spectroscopia exactă, adică descrierea completă a modelului său de frecvență de emisie. Imediat ce l-am obținut, datorită măsurătorilor din laborator, ne-am dat seama că propargilamina era, fără îndoială, acolo, așteptând ca cineva să o recunoască, explică astrofizicianul Victor M. Rivilla.

Studiulva fi publicat în Astronomy & Astrophysics.