Home » Știință » Laserele pot fi folosite pentru a răci obiecte

Laserele pot fi folosite pentru a răci obiecte

Credit foto: Pixabay
Publicat: 05.07.2020

Cercetătorii explică că materialele răcite cu ajutorul laserelor pot să revoluționeze o serie de domenii.

În general plecăm de la ideea că laserele pot fi folosite pentru a încălzi diferite obiecte, totuși, după cum arată o serie de experimente realizate de către cercetătorii de la Universitatea Washington, acestea pot fi folosite și pentru a răci, notează Phys.

Într-un studiu recent, aceeași echipă de cercetători a decis să folosească laserele pentru a răci un material semiconductor lichid cu cel puțin 20 de grade Celsius sub temperatura camerei.

Cercetătorii explică faptul că în ceea ce privește dispozitivele nanometrice, printre care se află și rezonatoarele folosite în acest studiu, problema încălzirii datorate laserelor a fost trecută cu vederea de către cercetători.

O tehnologie cu aplicații multiple

„Folosim lumină infraroșie pentru a răci rezonatorul, ceea ce reduce interferențele sau „zgomotul” în sistem. Această metodă de refrigerare în stare solidă poate îmbunătăți semnificativ sensibilitatea rezonanților optomecanici, să extindă aplicațiile acestora în electronicele de consum, laserele și instrumentele științifice, dar și să deschidă calea către noi tehnologii, cum ar fi circuitele fotonice”, explică Peter Pauzauskie, profesor al Universității Washington și expert în materiale.

Cercetătorii au folosit laserele pentru a răci rezonatori cu semiconductor și au ajuns la concluzia că aceștia ar putea fi folosiți cu succes pentru a măsura accelerația, masa, temperatura și alte proprietăți într-o varietate de electronice. Mai puține interferențe ar putea să ducă la o creștere a performanțelor acestor senzori.

„În următorii ani, aștept cu nerăbdare să văd tehnologia noastră de răcire cu laser adaptată de oamenii de știință din diverse domenii pentru a îmbunătăți performanța senzorilor cuantici”, a declarat Anupum Pant, doctorand al Universității Washington, autor al studiului și care se specializează în știința materialelor și inginerie.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.