Home » Stiinta » Un experiment bizar a arătat efectele „schimbului de corpuri”. Amintirile noastre dispar odată cu sinele

Autor: Ioana Matei 09.06.2020

Dacă petreci ceva timp în corpul altcuiva, simțul de cunoaștere al sinelui și memoria vor începe să se schimbe, arată noi cercetări. Este ca și cum creierul încearcă să se adapteze mai bine noii forme. Este o revelație fascinantă asupra legăturii dintre fizic și psihic.

Cercetătorii nu au reușit, deocamdată, un „schimb de corpuri” real, însă în cazul de față, 33 de perechi de prieteni au reușit să schimbe în mod virtual corpurile între ei cu ajutorul unui headset. În timp ce se uitau în jur, participanții la studiu se vedeau în corpul prietenilor lor.

Experimentele au durat doar câteva minute, însă au arătat că subiecții au simțit foarte rapid că sunt în alt corp. Atunci când una dintre persoane era amenințată cu un cuțit de recuzită, cealaltă persoană începea să transpire.

Noțiunea de sine poate fi schimbată rapid

Mai mult, potrivit întrebărilor adresate de cercetători înainte și după experimente, participanții au început rapid să se simtă precum prietenii lor, în aspecte privind fericirea, independența și încrederea în sine.

„Am arătat că noțiunea de sine are potențialul de a se schimba rapid, ceea ce duce la unele implicații practice interesante. Oamenii care suferă de depresie au de cele mai multe ori noțiuni rigide și negative despre ei înșiși, care pot fi devastatoare pentru viață zilnică. Dacă această iluzie este ușor schimbată, ar putea face ca acele noțiuni să fie mai puțin rigide și negative”, a explicat Pawel Tacikowski, cercetător în domeniul neuroștiinței de la Institutul Karolinska, din Suedia.

Efectele „schimbului de corpuri” asupra memoriei

Mai multe tulburări de personalitate, în care există o deconectare între starea mintală și corpul fizic, ar putea fi înțelese mai bine cu ajutorul acestor noi cercetări, informează Science Alert.

De asemenea, experimentele au arătat efectele asupra memoriei. Participanții au înregistrat rezultate negative în cadrul unor teste de memorie, după ce au luat parte la exercițiile de „schimbare a corpului”. Este ca și cum amintirile noastre dispar pe măsură ce noțiunea de sine este estompată.

Ce este sinele? 10 explicaţii ştiinţifice ale sinelui