Home » Stiinta » Embrionul fosilizat al unui dinozaur cu gât lung a dezvăluit câteva detalii neștiute până acum

Ioana Matei 09.19.2020
Sursa foto: Facebook Eloy Manzanero

Un embrion rar de dinozaur care a fost aproape pierdut pentru totdeauna oferă o image fără precedent a sauropodelor aflate în stadiul de dezvoltare, înainte să crească și să ajungă un erbivor uriaș cu gât lung.

După cum se pare, această specie necunoscută de titanosauria avea un mic corn, asemănător celui de rinocer, dar care se pierdea odată ce animalul ajungea la maturitate, arată un nou studiu.

Craniul aproape intact este tot ce a rămas din embrionul vechi de 80 de milioane de ani, însă dezvăluie acel corn mititel incredibil de detaliat. Este posibil ca titanozaurii să fi folosit cornul pentru a ieși din ou, au spus cercetătorii, deși aceștia au mai avut și alte idei despre modul în care puii eclozau.

„Un avantaj grozav” al acestui titanozaur tânăr

Craniul de 3 cm lungime mai arată că spre deosebire de titanozaurii adulți, acest titanozaur tânăr avea vedere binoculară, ceea ce l-ar fi ajutat să găsească hrană și să simtă atunci când este pericol, fiind „un avantaj grozav, în special atunci când ne gândim la faptul că nu se puteau baza pe grija părinților”, a explicat cercetătorul principal al noului studiu, Martin Kundrát.

„Acesta este unul dintre cele mai bune cranii de dinozaur găsite conservate în propriul ou. Din cauza dimensiunii mici și a oaselor maim oi, craniile puilor de dinozauri au tendința să nu se fosilizeze așa de bine ca dinozaurii mai mari. Tind să se descompună sau pot fi zdrobiți foarte ușor”, a spus Darla Zelenitsky, de la Universitatea din Calgary, care nu a fost implicată în noile cercetări.

Craniul aproape că a fost pierdut pentru totdeauna

Cercetătorii aproape că au ratat oportunitatea de a analiza acest craniu unic. Oul fosilizat a fost transportat ilegal din Argentina, acolo unde a fost descoperit inițial, și apoi vândut în 2001 de un traficant argentinian la o licitație în Tucson, Arizona către unul dintre autorii studiului, Terry Manning, informează Live Science.

Manning a pregătit oul cu propria sa tehnică, o metodă chimică ce îndepărtează câte 10 micrometri pe zi din rocă. Astfel, craniul ascuns în interior a fost dezvăluit. Acesta este primul craniu 3D al unui embrion de sauropode documentat până acum.

O nouă specie de dinozaur, înrudită cu T. Rex, descoperită datorită vânătorilor de fosile

Descoperire impresionantă: Spinosaurus, primul dinozaur care putea înota

Și dinozaurii făceau cancer. A fost descoperită prima dovadă

Ar putea fi readuşi la viaţa dinozaurii?