Home » Stiinta » Căldura și microbiomul benefice pentru densitatea osoasă

Căldura și microbiomul benefice pentru densitatea osoasă

Adrian Popovici 09.19.2020
Căldura și microbiomul benefice pentru densitatea osoasă
Cercetătorii explică faptul că microbiomul și temperaturile crescute pot crește densitatea oasoasă în cazul osteoporozei. Credit foto: Pixabay

Osteoporoza, o boală osoasă legată de îmbătrânire, se caracterizează prin pierderea densității osoase, deteriorarea micro-arhitecturală a oaselor și un risc crescut de fracturi. Cu o treime dintre femeile aflate în postmenopauză afectate, aceasta este o problemă majoră de sănătate publică. Prin analize epidemiologice, experimente de laborator și instrumente metagenomice și metabolomice de ultimă generație, o echipă de cercetători de la Universitatea din Geneva (UNIGE), din Elveția, a observat că expunerea la temperaturi ambientale mai ridicate, în jur de 34 grade Celsius, duce la creșterea rezistenței osoase , prevenind în același timp pierderea densității, notează Medicalxpress.

Acest fenomen, legat de o schimbare a compoziției microbiotei intestinale declanșată de căldură, ar putea fi reprodus prin transplantarea microbiotei șoarecilor care trăiesc într-un mediu cald la șoareci care suferă de osteoporoză. După cum explică cercetătorii, după transplant, oasele lor erau mai puternice și mai dense. Aceste rezultate permit crearea unor viitoare intervenții eficiente și inovatoare pentru prevenirea și tratamentul osteoporozei.

Relația dintre căldură și starea de sănătate a oaselor

Mulți biologi sunt familiarizați cu regula lui Allen, formulată în secolul al XIX-lea, conform căreia animalele care trăiesc în zone calde au o suprafață mai mare în raport cu volumul lor decât animalele care trăiesc într-un mediu mai rece. Într-adevăr, o suprafață mai mare a pielii permite o mai bună evacuare a căldurii corpului. „Într-un experiment, am plasat șoareci nou-născuți la o temperatură de 34 grade Celsius pentru a minimiza șocul de căldură asociat cu nașterea lor. Am constatat că aveau oase mai lungi și mai puternice, confirmând că creșterea osoasă este afectată de temperatura ambiantă”, explică profesorul Mirko Trajkovski, profesor al Departamentului de Fiziologie Celulară și Metabolism din cadrul Facultății de Medicină UNIGE.

Plasând mai multe grupuri de șoareci adulți într-un mediu cald, oamenii de știință au observat că, deși dimensiunea osoasă a rămas neschimbată, rezistența și densitatea osoasă au fost în mare măsură îmbunătățite. Apoi au repetat experimentul cu șoareci sufereau de osteoporoza. „Efectul a fost foarte interesant”, explică Claire Chevalier, autoare a studiului. „Simpla acțiune de a încălzi mediul de viață al șoarecilor noștri i-a protejat de pierderea osoasă tipică osteoporozei!”, adaugă aceasta.

În ce măsură se aplică aceste descoperiri oamenilor?

Cercetătorii au analizat datele epidemiologice globale privind incidența osteoporozei în raport cu temperatura medie, latitudinea, consumul de calciu și nivelurile de vitamina D. Interesant este faptul că, cu cât temperatura este mai ridicată, cu apar mai puține fracturi de șold, una dintre principalele consecințe ale osteoporozei, independent de alți factori.

„Am găsit o corelație clară între latitudinea geografică și fracturile de șold, ceea ce înseamnă că în țările din nord incidența este mai mare în comparație cu sudul mai cald”, spune Mirko Trajkovski. „Normalizarea analizei factorilor cunoscuți precum vitamina D sau calciu nu a modificat această corelație. Cu toate acestea, atunci când am exclus temperatura ca determinant, corelația a dispărut. Acest lucru nu înseamnă că calciul sau vitamina D nu joacă rol important,cu toate acestea, factorul determinant este căldura, sau lipsa acesteia”.

Oamenii de știință de la Geneva au dorit să înțeleagă rolul microbiomului în aceste modificări metabolice. Astfel, au transplantat microbiom de la șoarecii care trăiesc într-un mediu de 34 grade Celsius la șoareci care sufereau de osteoporoză, iar starea oaselor acestora a fost rapid îmbunătățită. „Aceste constatări pot implica o extindere a regulii lui Allen, sugerând efecte independente ale căldurii, care favorizează predominant densitatea și rezistența osoasă în timpul maturității prin modificări ale microbiomului”, explică Trajkovski.

Studiul a fost publicat în Cell Metabolism.