Home » Știință » Cercetătorii au privit la microscop cum „înflorește” noul coronavirus în celulele creierului

Publicat: 16.09.2020

Noul coronavirus care produce COVID-19 poate acapara uneori celulele creierului, folosind mecanismele interne ale celulelor pentru a le copia, potrivit unui studiu recent.

Noile cercetări au fost publicate în baza de date bioRxiv și oferă dovezi care arată că SARS-CoV-2 poate infecta în mod direct neuronii. Deși noul coronavirus a fost asociat cu diverse tipuri de leziuni cerebrale, de la inflamații letale și boli precum encefalita, care pot produce confuzie și delir, puține dovezi care susțin faptul că virusul invadează țesutul nervos au fost descoperite până acum.

Oamenii de știință trebuie să afle cum ajunge COVID-19 în creier și cum poate fi oprit

„Analizăm în mod constant țesuturi de la mai mulți pacienți pentru a putea afla cât de frecvente sunt astfel de infecții ale creierului și ce simptome corespund fiecărui regiuni din creier”, a explicat Akiko Iwasaki, imunolog la Universitatea Yale. Mai mult oamenii de știință încă trebuie să afle cum ajunge virusul în creier și dacă poate fi cumva oprit.

Pentru a vedea dacă SARS-CoV-2 poate invada celulele creierului, autorii noului studiu s-au uitat la țesutul cerebral de la trei pacienți care au murit din cauza COVID-19. Oamenii de știință au desfășurat experimente pe șoareci infectați și pe organoide, grupuri de celule crescute în laborator pentru a mima structura 3D a țesutului cerebral.

Au văzut cum particulele de coronavirus „înfloresc” în celule

În cazul organoidelor, cercetătorii au descoperit că virusul a putut invada neuronii prin receptorul ACE2, o proteină pe suprafața celulei pe care virusul o folosește pentru a intra în celulă și pentru a declanșa infecția. Apoi, oamenii de știință au folosit un microscop electronic pentru a se uita în interiorul celulelor infectate. Au văzut cum particulele de coronavirus „înfloresc” în celule, demonstrând faptul că virusul a deturnat mecanismele interioare ale neuronilor pentru a se reproduce.

În timp ce se afla în celulele infectate, virusul a mai cauzat și schimbări metabolice în neuronii din jur, care nu erau infectați. Aceste celule învecinate au murit în număr mare, sugerând că celulele infectate ar fura oxigen de la vecinii lor pentru a putea continua să producă noi cantități de virus.

COVID-19 ar putea ajunge în creier prin nas

Totuși, oamenii de știință încă trebuie să afle modul exact prin care virusul se strecoară până la creier, potrivit Live Science.

Atunci când cercetătorii au aflat că noul coronavirus poate perturba mirosul și gustul, unii au teoretizat că virusul ar infecta creierul direct prin nervii din nas. Virusul ar putea invada creierul prin nas, a concluzionat și Iwasaki, ori ar putea intra prin fluxul sanguin deplasându-se prin regiunile de la granița dintre sânge și creier, cum ar fi regiunea care separă țesutul cerebral de sânge și permite doar anumitor substanțe să intre.

Descoperirea modului exact prin care noul coronavirus ajunge în creier va fi cheia pentru prevenirea și tratarea infecțiilor, au notat autorii studiului.

O cercetătoare fugită din China afirmă că are dovada că originea COVID-19 este într-un laborator din Wuhan