Home » Stiinta » Opusul lui Vantablack, „super-albul”, a fost inventat de cercetători. Ce beneficii ar putea aduce

Autor: Ioana Matei 10.27.2020

Oamenii de știință au creat o vopsea super albă, care este „yin-ul” pentru „yang-ul” lui Vantablack.

În timp ce materialele ultra negre pot absorbi astăzi mai mult de 99,96% din lumina solară, acest nou strat alb poate reflecta 95,5% din toți fotonii care îl ating.

În loc să se încălzească sub lumina directă, obiectele vopsite cu acest nou material acrilic pot rămâne mai reci decât temperatura înconjurătoare chiar și sub Soare, ceea ce ar putea oferi o nouă modalitate eficientă din punct de vedere energetic de a controla temperatura din interiorul clădirilor.

Răcirea radiativă și atenuarea efectelor încălzirii globale

Alte „vopsele care resping căldura” pe care le avem în prezent pot reflecta doar 80 – 90% din lumina solară și nu pot atinge temperaturi mai mici decât cele ambientale.

„Este o misiune constantă să dezvoltăm o soluție de răcire radiativă sub mediul ambiental, care să ofere o formă convenabilă de vopsea cu un singur strat și cu fiabilitate ridicată. Acest lucru este esențial pentru aplicarea la scară largă a răcirii radiative și pentru atenuarea efectelor încălzirii globale”, a explicat Xiulin Ruan, inginer la Universitatea Purdue din Indiana.

Pe timpul verii, multe clădiri moderne se bazează pe unități de aer condiționat care împing căldura din interiorul clădirii în exterior. Răcirea radiativă este o tehnologie pasivă care reflectă căldura dintr-o clădire în spațiu, dar este mult mai greu de realizat decât încălzirea radiantă.

Vopsirea clădirilor în „super alb”, o abordare mai fezabilă

Încă din anii 1970, oamenii de știință au încercat să-și dea seama cum să reflecte suficientă lumină solară, astfel încât răcirea pasivă să fie mai eficientă decât un aparat de aer condiționat.

Recent, unii cercetători au încercat chiar să asambleze „panouri solare inversate”, care pot capta o parte din căldura eliberată și o pot transforma în energie, chiar și noaptea. Însă, pentru moment, acestea sunt încă doar concepte și nu este clar dacă astfel de dispozitive ar putea funcționa, informează Science Alert.

Vopsirea clădirilor rezidențiale și comerciale în „super alb” ar putea fi o abordare mai fezabilă, cel puțin în viitorul apropiat. Noua vopsea acrilică a fost realizată folosind carbonat de calciu cu o concentrație mare de particule și cu o gamă largă de dimensiuni, care pot împrăștia în mod eficient toate lungimile de undă ale spectrului solar.

Progres în domeniul energetic. Oamenii de știință au reușit să obțină mai multă energie din lumina solară