Home » Știință » 10 evenimente astronomice incredibile care au avut loc în anul 2020

10 evenimente astronomice incredibile care au avut loc în anul 2020

Fosfina a fost descoperită în norii planetei Venus. Sursa foto: NASA
Publicat: 25.12.2020

Fără îndoială, anul 2020 va rămâne în memoria colectivă ca un an neașteptat de dificil, plin cu tragedii incredibile.

Totuși, putem să ne consolăm cu ideea că până și în aceste vremuri întunecate, oamenii de știință au continuat să afle mai multe despre incredibilul Univers.

Strălucirea fără explicație a lui Betelgeuse

Pe măsură ce pandemia se răspândea și incendiile de vegetație devastau Australia, steaua Betelgeuse a ieșit din topul celor mai strălucitoare 20 de stele, ajungând la cea mai mică magnitudine de la începerea măsurătorilor.

La minimumul său, steaua avea doar 37% din strălucirea obișnuită. Spre sfârșitul lunii februarie, steaua a început să-și recapete din luminozitate. Motivul pentru scăderea neașteptată este incert, însă o teorie sugerează că a fost cauzată de o pată solară gigantică.

„Firmituri” mai vechi decât Soarele

Meteoriții sunt fragmente din asteroizii care s-au format la începutul sistemului solar, în urmă cu aproape 5 miliarde de ani. Mare parte dintre aceștia au rămas la fel de atunci, astfel că sunt o bucată originală din materialul prezent în timpul în care Soarele și planetele tocmai se formau.

Anul acesta, cercetătorii au descoperit urme din ceea ce era cândva acolo, analizând doi meteoriți mai vechi decât sistemul solar, unul dintre aceștia putând fi vechi de aproape 7 miliarde de ani, cel mai vechi material cunoscut.

Apă pe Lună

Cercetătorii au confirmat în sfârșit prezența apei pe Lună. Deși dovezile s-au tot acumulat de-a lungul anilor, oamenii de știință au reușit să spună cu certitudine că apa este prezentă în solul lunar doar cu câteva luni în urmă.

Totodată, cercetătorii au descoperit că așa-numitele „capcane reci”, regiuni aflate constant în umbră, sunt mult mai comune, astfel că o parte din acea apă ar putea fi sub formă de gheață, potrivit IFL Science.

Cea mai strălucitoare supernovă

În luna aprilie, cercetătorii au descoperit cea mai luminoasă supernova, de două ori mai luminoasă decât orice altă explozie stelară văzută vreodată. Astronomii cred că evenimentul a avut loc datorită unei coincidențe incredibile. Mai întâi, o stea a eliberat o cantitate vastă de material în spațiu. Apoi, a explodat într-o supernovă, eliberând o cantitate uriașă de energie și material care a intrat în materialul inițial, astfel creând luminozitatea observată.

Anul mostrelor de pe asteroizi

2020 a venit cu descoperiri importante cu privire la asteroizi și evoluția acestora. Însă, mulți s-au concentrat doar pe mostre. Misiunea OSIRIS-REx de la NASA a colectat cu succes mostre de pe asteroidul Bennu în octombrie și se pregătește să se întoarcă pe Terra peste 2 ani și jumătate. Însă, în decembrie, misiunea japonezilor Hayabusa2 a adus înapoi pe Terra mostre de pe asteroidul Ryugu.

Cea mai mare coliziune a unor găuri negre

Fenomenul acesta a fost revoluționar din mai multe motive. Cele două găuri negre au intrat în coliziune în timp ce orbitau o gaură neagră supermasivă. Aceasta a fost cea mai mare coliziune de găuri negre văzută vreodată prin unde gravitaționale, dar a produs și o erupție, ceva ce nu a mai fost văzut niciodată în timpul unui astfel de eveniment.

Gaura neagră care a rezultat continuă să orbiteze gaura neagră supermasivă și cercetătorii cred că ar putea produce o nouă erupție în viitor.

Cea mai mare explozie de la Bing Bang

Anul acesta, astronomii au măsurat cea mai mare explozie din istoria Universului. O gaură neagră supermasivă a eliberat atât de multă energie încât a creat o gaură în plasma din jurul galaxiei gazdă în care ar putea încăpea 15 galaxii Calea Lactee. Explozia a fost de cinci ori mai mare decât orice altceva observat vreodată.

Emisie radio rapidă în Calea Lactee

Emisiile radio rapide (FRB) sunt emisii misterioase și energetice de unde radio care provin din afara Căii Lactee. Există multe incertitudini privind sursa lor, însă anul 2020 a fost unul prielnic pentru aflarea mai multor detalii despre aceste evenimente FRB.

Totodată, anul acesta a avut loc prima descoperire a unei FRB în Calea Lactee, un magnetar (o stea neutronică) eliberând emisii de la doar 30.000 de ani lumină depărtare.

Fosfina a fost descoperită pe Venus

În luna septembrie, oamenii de știință au anunțat posibilitatea fosfinei în norii planetei Venus. Gazul este produs doar de organisme vii pe Terra și este considerat o bio-semnătură a vieții în Univers, așa că descoperirea a stârnit speculații despre sursa sa.

Analizele ulterioare au dezvăluit că rezultatele nu ar fi atât de certe pe cât s-a crezut inițial. De asemenea, datele ar fi problematice. Cercetătorii susțin că momentan are loc încă o analiză a datelor.

O rețea de lacuri pe Marte

Apa pe Marte nu este găsită la suprafață, ci în subteran. Cercetătorii au anunțat anterior descoperirea unui lac subteran în apropiere de polul sud marțian, însă în 2020 au spus că nu este vorba de doar unul singur. Există o întreagă rețea de lacuri subterane pe Marte. Nu știm încă dacă sunt locuibile, însă descoperirea este cu siguranță fascinantă.

Neutrinii demonstrează că un al doilea tip de fuziune este produs în miezul Soarelui nostru

O întreagă rețea de lacuri sărate a fost descoperită sub suprafața lui Marte

Bob Lazar: Zona 51 și Farfuriile Zburătoare
A fost descoperită o mutație genetică rară, nemaivăzută până acum la oameni
Cum a revoluționat Eddie Van Halen muzica rock? Unul dintre cei mai mari chitariști din istorie
Vremea se încălzește! Ce temperaturi au anunțat meteorologii?
Programul „Străzi deschise” weekendul 27 și 28 aprilie: Ce facem pe Calea Victoriei?
52 de ani de la Apollo 16, penultima misiune care a dus omul pe Lună. Urmăreşte istoria Apollo în şapte minute!
Regele Charles al III-lea este „mai bolnav decât lasă să se vadă”
China și SUA ar trebui să fie parteneri, a declarat Xi Jinping
Resturile unei rachete abandonate în spațiul cosmic de 15 ani au trecut pe lângă un satelit japonez
Un studiu arată că vitamina D ar putea crește rezistența la cancer
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”
Criza climatică crește frecvența valurilor oceanice mortale, indică un studiu