Home » Stiinta » 10 descoperiri științifice pe care le-ai fi putut rata în anul 2020

10 descoperiri științifice pe care le-ai fi putut rata în anul 2020

Publicat: 28.12.2020
10 descoperiri științifice pe care le-ai fi putut rata în anul 2020
Parte din meteoritul Aguas Zarcas. Credit foto: Laurence Garvie/Center for Meteorite Studies/Arizona State University

Anul 2020 a adus o avalanșă de știri fără precedent. Pe măsură ce COVID-19 continua să se răspândească în lume, vieților oamenilor de pretutindeni au fost date peste cap.

Însă, printre aceste momente cruciale au fost și nenumărate descoperiri științifice care au trecut de multe ori neobservate. Iată 10 dintre cele mai semnificative evenimente pe care le-ai fi ratat.

10. Cel mai vechi material descoperit pe Terra este mai antic decât sistemul nostru solar

Cu miliarde de ani înainte ca Soarele nostru să apară, o stea aflată pe moarte a aruncat praf în spațiu. Acum, o părticică din acel praf stelar, blocată într-un meteorit care s-a lovit de Pământ, a fost descris ca fiind cel mai vechi material descoperit până acum pe planeta noastră. Praful s-a coagulat cu alte roci din interiorul meteoritului Murchison, care a luminat cerul nopții din Australia în septembrie 1969.

O analiză recentă a dezvăluit că praful stelar este vechi de 4,6 până la 7 miliarde de ani. Oamenii de știință au estimate că aceste „firimituri” de praf pot fi găsite doar în 5% dintre meteoriți, însă asta nu i-a descurajat să continue căutarea altor indicii despre istoria galaxiei noastre.

9. Primul embrion de Tyrannosaurus descoperit

Cercetătorii au identificat rămășițele unui tiranozaur atât de tânăr încât nici nu ieșise din ou. Descoperirea a urmat după ce oamenii de știință au găsit rămășițe la alte două situri în 1983 și 2018, un maxilar inferior și o gheară de la un picior. Analiza rămășițelor, vechi de aproape 75 de milioane de ani, a dezvălut că Tyrannosaurus începea destul de mic, măsurând aproape la fel cât un câine Chihuahua, dar avea o coadă extrem de lungă.

8. Marte „fredonează”, iar cercetătorii nu sunt siguri de ce

În noiembrie 2018, o navă spațială a aterizat pe suprafața marțiană pentru a „lua pulsul” planetei. Cunoscut drept InSight Lander, robotul geolog a trimis câteva dintre descoperirile sale înapoi pe Terra, spre uimirea și bucuria oamenilor de știință din întreaga lume. Printre curiozități se numără și murmurul marțian.

Originea sunetului rămâne necunoscută. Terra are multe astfel de vibrații, însă „muzica” de pe Marte reverberează la o frecvență mai înaltă decât cele mai naturale sunete de pe planeta noastră.

7. Misterul comportamentului ciudat al stelei Betelgeuse a fost în sfârșit elucidat

Betelgeuse este printre cele mai luminoase stele de pe cer, însă în decembrie 2019 strălucirea sa intensă s-a diminuat. Schimbarea dramatică i-a nedumerit pe oamenii de știință, crezând că steaua ar putea fi la sfârșitul vieții sale și ar putea exploda în curând într-o supernova. Însă, în august 2020, NASA a anunțat o explicație mai puțin extraordinară pentru diminuarea sa neașteptată.

Observațiile făcute cu Telescopul Spațial Hubble au dezvăluit că, cel mai probabil, steaua a declanșat o erupție super fierbinte care ar fi blocat lumina lui Betelgeuse. În cele din urmă, steaua a revenit la strălucirea sa anterioară în primăvara anului acesta.

6. Detalii uimitoare despre ultima masă a unui dinozaur

Rămășițele extrem de bine conservate a unui dinozaur „cu armură”, din urmă cu 110 milioane de ani, au fost dezgropate accidental în 2011. Însă, anul acesta, analizele asupra creaturii țepoase au dezvăluit că ultima masă a fost foarte bine conservată în stomac.

5. A doua cea mai mare epidemie de Ebola s-a sfârșit

La data de 25 iunie, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat sfârșitul epidemiei de Ebola, care a infectat peste 3.480 de oameni și a ucis aproape 2.300. Cunoscut drept epidemia Kivu, evenimentul a început în august 2018, în estul Republicii Democratice Congo.

„Ar trebui să sărbătorim acest moment, însă trebuie să ne abținem de la complacere. Virusurile nu iau pauză”, a spus Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS. O altă epidemie, aflată sub control acum, a apărut în iunie în apropiere de provincia Équateur.

4. Cel mai vechi craniu de Homo erectus

Extrase din roci în nord-vestul orașului Johannesburg, Africa de Sud, bucățile de craniu au părut inițial că ar proveni de la un babuin antic. Însă, după ce doi studenți de la Universitatea australiană La Trobe au asamblat bucățile, aceștia au aflat că, de fapt, țineau în mână prima cutie craniană a unui Homo erectus descoperită în Africa de Sud. Mai mult, craniul reprezintă cele mai timpurii rămășițe a unui strămoș uman antic.

3. Primul ADN de dinozaur?

În timp ce studiau fosile vechi de 70 de milioane de ani, oamenii de știință au identificat siluetele unor celule, care ar putea fi cromozomi, și câteva posibile nuclee, structurile care găzduiesc ADN-ul. Cercetătorii nu au extras ADN din celulele fosilizate, așa că nu pot confirma încă dacă materialul este ADN neatins sau un alt material genetic secundar, potrivit National Geographic.

2. Descoperiri surprinzătoare care ar putea schimba momentul în care oamenii au ajuns în America

Obiectele din piatră recuperate din peștera Chiquihuite din Mexic au indicat că, de fapt, oamenii ar fi ajuns în America în urmă cu 30.000 de ani. Această estimare este subiectul unei dezbateri aprinse în comunitatea arheologică, mulți experți susținând că primii oamenii au ajuns în America în urmă cu 13.500 de ani. Însă, dovezi mai recente au schimbat din nou estimările, iar o nouă analiză sugerează că oamenii au ajuns în America în urmă cu 130.000 de ani.

1. Un recif de corali mai înalt decât Empire State Building

O echipă de oameni de știință australieni, aflați la bordul vasului de cercetare Falkor al Institutului Oceanic Schmidt, au descoperit un recif de corali cu o înălțime de peste 500 de metri, primul de acest fel descoperit în ultimii peste 120 de ani. Cunoscut drept un „recif detașat”, turnul de corali este unul dintre opt descoperiți în capătul nordic al Marii Bariere de Corali. Aceste structuri naturale oferă habitate naturale pentru creaturi precum rechini sau țestoase. Cercetătorii au cartografiat reciful, descoprind o varietate de forme de viață care prosperă în ecosistem.

Descoperirea unui mormânt celtic în câmpia Dunării a scos la iveală o comoară

Descoperire spectaculoasă pe fundul Mării Baltice: Scafandrii au dat peste o mașinărie Enigma

Descoperirea care contrazice ultimii 50 de ani de cercetări: Ar putea explica de ce suntem superiori animalelor

Telescopul Spațial James Webb a ajuns la destinație. Ce urmează acum pentru observator?
O femeie a fost arestată la Auschwitz după „o glumă stupidă” în faţa lagărului