Home » Stiinta » Ar putea extratereștrii de pe exoplanete pe care le-am descoperit să observe, la rândul lor, Pământul?

Autor: Adrian Popovici 10.27.2020
Cercetătorii estimează că Terra este „vizibilă” din 1.004  sisteme solare care au planete asemănătoare cu propria noastră planetă. Credit foto: Pixabay

În ultimele decenii, oamenii de știință au găsit peste 4.000 de exoplanete confirmate. Unele sunt similare cu Pământul, dar, majoritatea sunt extrem de diferite. În acest punct apare o întrebare simplă, dar evidentă, când vorbim despre aceste lumi este: „Dacă noi le putem vedea, cei care ar locui acolo ne-ar putea vedea și ei? Un studiu recent oferă un răspuns extrem de interesant, notează ILF Science.

În limita a 100 de parseci, 326 de ani-lumină, de Pământ, oamenii de știință au identificat 1.004 de sisteme solare care pot conține planete asemănătoare Pământului de pe care planeta noastră poate fi detectată folosind metoda tranzitului.

Detectarea Pământului cu ajutorul metodei tranzitului

Această tehnică de descoperire a exoplanetelor este cea mai de succes abordare de până acum pentru a descoperi noi planete. O planetă în tranzit poate fi văzută în timp ce trece prin fața stelei sale, creând o scădere a luminozității. Acest lucru permite, de asemenea, obținerea unor informații despre atmosfera planetei, observând modul în care aceasta absoarbe diferite tipuri de lumină, ceea ce oferă indicii despre ce elemente chimice sunt prezente în atmosfera exoplanetelor.

Pentru ca oamenii de știință de pe Pământ să detecteze o planetă în acest fel, orbita ei trebuie să fie mai mult sau mai puțin aliniată cu „orizontul” dintre noi și respectiva stea. Acum, cercetătorii au luat în calcul un scenariu invers, analizând potențialii candidați care ar putea detecta Pământul în acest fel. Potrivit unui studiu lor recent există o mulțime de stele pentru care planeta și atmosfera noastră ar fi detectabile.

Profesoara Lisa Kaltenegger, directoarea Institutului Carl Sagan de la Universitatea Cornell, și profesorul Joshua Pepper, de la Universitatea Lehigh, și-au concentrat analiza pe stelele similare Soarelui nostru. Astfel, ei au găsit puțin peste 1.000 de astfel de sisteme solare , dintre care 508 garantează o observare a tranzitului terestru care ar dura cel puțin 10 ore.

„Doar o fracțiune foarte mică de exoplanete ar putea să fie aliniate aleatoriu cu orizontul nostru de observație, astfel încât să le putem vedea tranzitând”. A adăugat profesorul Pepper. „Dar toate cele stelele pe care le-am identificat în studiul nostru din vecinătatea noastră cosmică ar putea vedea Pământul nostru tranzitând Soarele, iar asta le-ar atrage atenția”.

Studiul citat a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.