Home » Știință » Sistemul imunitar își „aduce aminte” de COVID-19 timp de cel puțin șase luni

Sistemul imunitar își „aduce aminte” de COVID-19 timp de cel puțin șase luni

Sursa foto: CDC/Unsplash
Publicat: 20.01.2021

Oamenii ar putea să combată reinfectarea timp de cel puțin șase luni după ce se recuperează de pe urma infectării inițiale cu noul coronavirus, datorită celulelor care își „pot aminti” de patogen, potrivit unor noi cercetări.

Oamenii de știință din Statele Unite ale Americii și Elveția au studiat zeci de oameni care s-au recuperat în urma infecției cu COVID-19 și au descoperit că, deși anticorpii se estompează în timp, aceștia au menținut nivelurile de celule B de memorie.

Aceste celule își pot aminti de patogen, iar în cazul reinfectării pot „anunța” sistemul imunitar să reinițieze producerea de anticorpii responsabili cu atacarea virusului.

„Indivizii infectați cu SARS-CoV-2 pot dezvolta un răspuns rapid și eficient la virus în cazul unei noi expuneri”

„Răspunsurile de memorie sunt responsabile cu protejarea de reinfectare și sunt esențiale pentru vaccinarea eficientă. Observațiile care arată că răspunsurile celulelor B de memorie nu se deteriorează după 6,2 de luni, ci în schimb continuă să evolueze, sugerează că indivizii infectați cu SARS-CoV-2 pot dezvolta un răspuns rapid și eficient la virus în cazul unei noi expuneri”, arată studiul publicat în jurnalul Nature.

Autorii studiului au analizat 87 de oameni cu un diagnostic confirmat de COVID-19 după o lună și după șase luni de la infectare. Deși au descoperit că activitatea neutralizatoare a anticorpilor s-a estompat în timp, numărul celulelor B de memorie a rămas neschimbat.

Cercetătorii au spus că studiul lor a indicat faptul că răspunsul celulelor B de memorie împotriva coronavirusului evoluează timp de șase luni după infecție în prezența proteinelor virale rămase în corp, astfel permițând celulelor să producă mai mulți anticorpi puternici, potrivit MedicalXpress.

Aproape toate componentele principale ale sistemului imunitar pot învăța să recunoască și să respingă un patogen

Cercetările anterioare au stârnit îngrijorare pentru că au arătat că numărul de anticorpi poate fi redus rapid după infecția cu virusul SARS-CoV-2. Însă, tot mai multe studii recente au subliniat rolul pe care îl au alte elemente ale sistemului imunitar pentru imunitatea pe termen lung.

Un studiu publicat în jurnalul Science luna aceasta a sugerat că aproape toate componentele principale ale sistemului imunitar pot învăța să recunoască și să respingă un nou patogen, fiind capabile să reacționeze la virus timp de cel puțin opt luni. Acel studiu a fost bazat pe analizele mostrelor de sânge de la 188 de pacienți COVID-19.

Cum își amintește sistemul imunitar de virusuri: Celule T de memorie se formează mai devreme decât se credea anterior