Home » Știință » Sistemul imunitar al copiilor din Finlanda a fost schimbat, după ce creșele au construit „mini păduri”

Publicat: 26.10.2020

Joaca prin verdeața și frunzișul unei mini păduri timp de doar o lună ar putea fi suficientă pentru a schimba sistemul imunitar al copiilor, potrivit unui experiment recent.

După ce angajații de la creșe din Finlanda au plantat gazon, vegetație pitică din păduri asemenea afinelor și ericaceelor (Ericaceae) și le-ar permis copiilor să aibă grijă de plante, diversitatea microbilor din intestine și de pe pielea celor mici a devenit mai sănătoasă într-un interval de timp foarte scurt.

În comparație cu alți copii din mediul urban care se joacă în creșe urbane tipice care au curți pe asfalt, pietriș și faianță, copiii de la creșele „înverzite” au prezentat niveluri crescute de celule T și alți markeri imunitari importanți în sânge în decurs de 28 de zile.

Primul experiment care manipulează mediul urban al unui copil

„Am mai descoperit și că microbiota intestinală a copiilor din spațiile verzi a fost similară cu cea a copiilor care vizitează pădurea în fiecare zi”, a declarat Marja Roslund, om de știință la Universitatea din Helsinki.

Cercetările anterioare au arătat că expunerea timpurie la spațiile verzi este cumva asociată cu un sistem imunitar care funcționează bine, însă nu este încă destul de clar dacă această relație este sau nu cauzală.

Experimentul din Finlanda este primul care manipulează în mod explicit mediul urban al unui copil și apoi analizează schimbările din microbiotă și sistemul imunitar al copilului.

„Ipoteza biodiversității” și un sistem imunitar needucat

Deși rezultatele nu oferă răspunsuri pentru toate întrebările, descoperirile susține o teorie inovatoare, anume că o schimbare a microbilor din mediul înconjurător poate afecta cu ușurință microbiota stabilită deja a copiilor, astfel oferind ajutor sistemului imunitar, potrivit Science Alert.

Noțiunea că un mediu înconjurător bogat în ființe vii are un impact asupra imunității este cunoscută drept „ipoteza biodiversității”. Având în vedere această ipoteză, o pierdere în biodiversitate în zonele urbane ar putea fi cel puțin parțial responsabilă pentru creșterea recentă a bolilor imunitare.

„Rezultatele studiului susțin ipoteza biodiversității și conceptul că o biodiversitate scăzută în mediul modern de trai ar putea duce la un sistem imunitar needucat și să crească prevalența bolilor imunitare”, au scris oamenii de știință.

Plantele pot trimite semnale electrice secrete pe sub pământ. Ce au aflat cercetătorii