Home » Stiinta » Consumul de grăsimi saturate reduce severitatea simptomelor de pancreatită

Consumul de grăsimi saturate reduce severitatea simptomelor de pancreatită

Ioana Matei 02.09.2021

O echipă de cercetători de la Centrul Medical Mayo Clinic, Școala de Medicină a Universității din Saint Louis și Școala de Medicină a Universității din Washington a descoperit dovezi care sugerează că oamenii care consumă alimente cu grăsimi saturate au mai puține simptome în cazul care dezvoltă pancreatită.

Studiul a fost publicat în jurnalul Science Advances, iar oamenii de știință au descris cum au comparat datele de la pacienți cu pancreatită și dietele acestora.

Timp de mulți ani, cercetătorii medicali s-au confruntat cu paradoxul obezității, în care unii pacienți obezi par să facă față mai bine unor anumite afecțiuni medicale față de pacienții care nu sunt obezi. În cadrul noilor cercetări, savanții au încercat să înțeleagă mai bine motivul pentru acest aparent paradox, concentrându-se pe pancreatită.

Ce înseamnă paradoxul obezității

Pancreatita este o afecțiune care constă în inflamarea pancreasului. Studiile anterioare au arătat că poate fi declanșată de o varietate de factori, precum consumul excesiv de alcool sau intervenții chirurgicale abdominale. De asemenea, studiile din trecut au mai arătat că oamenii obezi sunt mai predispuși la dezvoltarea pancreatitei, deși nu este cunoscut de ce. În noul studiu, cercetătorii au analizat legătura dintre pancreatită și consumul de grăsimi, fie saturate sau nesaturate.

Grăsimile saturate sunt tipurile de grăsimi găsite în carne, unt, brânză și alte alimente. Grăsimile nesaturate sunt găsite în plante și pește.

Grăsimile saturate, asociate cu bolile cardiace și obezitate

Cercetările anterioare au sugerat că oamenii ar fi mai sănătoși dacă ar reduce consumul de grăsimi saturate și ar consuma mai multe grăsimi nesaturate. Mai mult, grăsimile saturate au fost asociate cu bolile cardiace și obezitate. Totuși, cercetătorii au semnalat excepții de la această regulă, care au dus la paradoxul obezității.

Pentru a afla mai multe despre legătură dintre consumul de diferite grăsimi și pancreatită, oamenii de știință au studiat datele de la 20 de rapoarte clinice din 11 țări unde consumul de grăsimi a fost monitorizat în cazul pacienților obezi. Cercetătorii au descoperit că pacienții care aveau diete bogate în grăsimi saturate și care au dezvoltat pancreatită au suferit simptome mai puțin severe decât pacienții cu diete bogate în grăsimi nesaturate.

Efectul grăsimilor saturate asupra pancreatitei

Contrariați de descoperiri, cercetătorii au desfășurat experimente pe șoareci, prin care au administrat o dietă bogată în grăsimi saturate unora și altora grăsimi nesaturate. Oamenii de știință au indus chiar și pancreatită în cazul tuturor șoarecilor. Aceștia au descoperit că șoarecii hrăniți cu grăsimi saturate au dezvoltat simptome mai puțin severe, potrivit MedicalXpress.

Analizând mai îndeaproape descoperirile, cercetătorii au descoperit că grăsimile saturate nu interacționează foarte bine cu trigliceridele lipazice pancreatice, ceea ce duce la o producere mai scăzută de acizi grași cu lanț lung și simptome reduse de pancreatită.

Mai multă brânză și o cantitate moderată de vin, zilnic, ar putea preveni demența mai târziu – studiu

Alimentele bogate în antioxidanți precum ceaiul negru, ciocolata și fructele de pădure ar putea crește riscul apariției cancerului

Care sunt alimentele care conţin ”grăsimi sănătoase”?

Ce sunt anti-nutrienții și de ce ar trebui incluși în orice dietă echilibrată