Home » Știință » Care este originea centurii de asteroizi: o planetă spulberată înainte să se formeze sau altceva?

Publicat: 15.03.2021

Originea necunoscută a centurii de asteroizi, un „câmp minat gigantic de roci spațiale” care orbitează Soarele, a fascinat și nedumerit dintotdeauna oamenii de știință.

Două teorii principale, care spune că asteroizii sunt fie rămășițele unei planete spulberate sau materialele brute ale unei noi lumi în procesul de formare, par tot mai improbabile. Asta nu pentru că ar fi ciudate, ci pentru că pur și simplu nu există îndeajuns de material încât să fie formată o nouă planetă.

Și mai important este faptul că spațiul cosmic este mult prea complex pentru ca o explicație atât de simplă să fie aplicată.

„La început a fost o poveste destul de simplă, însă în ultimii ani a devenit tot mai complicată pe măsură ce am aflat tot mai multe despre formarea planetelor”, a spus William Bottke, director de Studii Spațiale la Institutul de Cercetare Southwest din Texas, SUA.

„Sunt ca niște firimituri”

Ipoteza „planetei anihilate” a fost redusă la tăcere atunci când oamenii de știință au analizat diferite roci spațiale care au ajuns pe Terra. Astfel, cercetătorii și-au dat seama că rocile proveneau din diferite surse, ci nu o singură planetă. De asemenea, nu exista vreo șansă ca rocile să se îmbine pentru a forma o nouă planetă. Deși asteroizii sunt extrem de numeroși, aceștia sunt și foarte mici, chiar mult prea mici pentru a deveni o planetă.

„Sunt ca niște firimituri”, a spus Sean Raymond, astronom la Laboratorul de Astrofizică din Bordeaux, Franța.

Cu toate acestea, este posibil ca centura de asteroizi să fie alcătuită, în mare parte, din rămășițele mai multor planete care nu au reușit să se formeze înainte să fie spulberate.

Cel mai probabil, centura de asteroizi a provenit dintr-o varietate de surse

Răspunsul complet este că, cel mai probabil, centura de asteroizi a provenit dintr-o varietate de surse. Există planetezimale, rămășițe cosmice de la formarea lui Jupiter și Saturn, și chiar rămășițele asteroizilor care s-au ciocnit cu Pământul, potrivit Futurism.

„În acest context, noi considerăm uneori centura de asteroizi ca fiind stropii de sânge ai Sistemului Solar”, a adăugat Raymond.

Explozia Soarelui va transforma centura de asteroizi a sistemului nostru solar în praf