Home » Știință » Sonda InSight de pe Marte a intrat în hibernare de urgență. NASA încearcă să salveze nava spațială

Credit foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 16.04.2021

Sonda de aterizare InSight de pe Marte se află într-o criză de energie, iar NASA încearcă din răsputeri să o salveze.

Sonda InSigh desfășoară cercetări importante pe suprafața planetei Marte din 2018. Însă, nava spațială a acumulat atât de mult praf încât panourile sale solare nu mai pot genera îndeajuns de multă energie încât să continue să funcționeze.

NASA a pus periodic sonda în modul de hibernare astfel încât să economisească energie, iar agenția americană pare să fie optimistă în privința supraviețuirii sondei. Însă, vremea de pe Marte e imprevizibilă și o altă furtună de praf ar putea fi suficientă pentru ca InSight să nu mai poată funcționa definitiv.

Cantități periculoase de praf s-au acumulat pe sondă

De obicei, NASA depinde de vântul puternic pentru ca praful de pe panourile solare ale sondelor sale marțiene să fie curățat. Însă, în Elysium Planitia, locul în care a amartizat sonda InSight, nu prea a fost simțită briza, astfel că praful a ajuns să se acumuleze în cantități periculoase.

În cursul lunii următoare, oamenii de știință de la NASA vor trece InSight în hibernare completă astfel încât să-și păstreze bateriile și să se poată concentra în totalitate pe supraviețuire până la sosirea verii marțiene. Chiar dacă bateriile sondei InSight vor muri, investigatorul principal al misiunii, Bruce Banerdt, se așteaptă ca în cele din urmă sonda să devină o „navă spațială zombi” atunci când planeta va trece prin apropierea Soarelui.

„Sperăm că o vom putea readuce la viață, mai ales dacă nu va fi adormită sau moartă pentru o perioadă lungă de time. Însă, va fi o situație riscantă”, a explicat Banerdt, citat de Futurism.

Instrumentele și componentele delicate ale sondei InSight ar putea fi deteriorate sau chiar distruse

Fără căldură sau energie, multe dintre instrumentele și componentele delicate ale sondei InSight ar putea fi deteriorate sau chiar distruse în mod iremediabil de iarna necruțătoare de pe Marte.

Totuși, cercetătorii de la NASA cred că sonda de aterizare va supraviețui într-o formă sau alta iernii. Însă, dacă încă o furtună de praf lovește InSight în următoarele luni, înainte de sosirea verii, totul s-ar putea sfârși. Din păcate, tot ce putem face acum este să așteptăm și să vedem ce se va întâmpla.

Motivul pentru care NASA a amânat zborul elicopterului Ingenuity pe Marte