Home » Stiinta » Interocepția, simțul ascuns ce poate determina starea noastră de bine

Interocepția, simțul ascuns ce poate determina starea noastră de bine

08.30.2021
Interocepția, simțul ascuns ce poate determina starea noastră de bine
Sursa foto: Shutterstock

Dacă te afli într-o poziție sigură și confortabilă, închide-ți ochii și încearcă să îți simți bătăile inimii. Fără să te miști și să îți iei pulsul, poți să simți fiecare bătaie și să numeri ritmul cardiac? Reușești sau nu simți nimic? Acest test simplu este doar unul dintre modurile prin care poți să-ți evaluezi interocepția, percepția creierului asupra stării corpului, transmisă de receptorii de la toate organele tale interne.

Interocepția ar putea fi unul dintre simțurile mai puțin cunoscute, în afară de vedere, auz, gust, miros și simțul tactil. Însă, interocepția are consecințe imense asupra stării noastre de bine. Oamenii de știință au arătat că sensibilitatea noastră la semnale interoceptive poate determina capacitatea noastră de a ne regula emoțiile, precum și predispoziția la probleme de sănătate mintală precum anxietate și depresie.

Acum, interocepția este unul dintre cele mai interesante domenii din neuroștiință și psihologie, numeroase conferințe fiind organizate și o sumedenie de studii fiind publicate în fiecare lună. „Vedem o creștere exponențială în cercetarea interoceptivă”, spune prof. Manos Tsakiris, psiholog la Royal Holloway, Universitatea din Londra.

Mai important, toate aceste descoperiri include noi modalități promițătoare de a ne conecta cu propriul corp și de a-i modifica percepția asupra semnalelor interoceptive, tehnici care ar putea trata mai multe probleme de sănătate mintală. Se pare că, doar prin ascultarea bătăilor inimii, putem să avem grijă mai bine de propria noastră minte.

„Cercetătorii și medicii recunosc interocepția drept un mecanism cheie pentru sănătatea mintală și fizică”

„Cercetătorii și medicii recunosc interocepția drept un mecanism cheie pentru sănătatea mintală și fizică, tehnică prin care înțelegerea semnalelor corpului ne poate ajuta să înțelegem și să regulăm stările emoționale și fizice”, a declarat dr. Helen Weng de la Universitatea din California, San Francisco.

Poate că cel mai interesant aspect este că această nouă cunoaștere a interocepției ne poate ajuta să înțelegem de ce anumite exerciții fizice pot fi atât de benefice pentru sănătatea mintală. În primul rând, exercițiile regulate ar putea schimba natura semnalelor pe care le primește creierul. „Dacă nu faci prea multe exerciții fizice, cel mai probabil suferi de simptome pe care le asociezi cu anxietatea. Inima ta va bate mai rapid atunci când te confrunți cu provocări, fie fizice sau emoționale”, explică prof. Hugo Critchley de la Școala Medicală Brighton și Sussex.

Pe măsură ce îți reintri în formă, corpul tău va prezenta un răspuns mai rezistent la circumstanțe schimbătoare, fapt ce poate influența starea emoțională, scrie The Guardian.

Interocepția, unul dintre cele mai importante simțuri ale noastre.

La fel de important este și faptul că exercițiile fizice ar trebui să te facă mai atent la acele semnale ale corpului, așa că vei detecta și interpreta semnalele cu mai multă precizie. „Asta nu înseamnă că toți atleții au capacități de reglare emoțională foarte bune. Însă, sportivii de performanță au un avantaj, mai ales pentru că sistemul lor interoceptiv este mai armonizat”, adaugă cercetătorii.

Însă, nu doar exercițiile de tip aerobic pot ajuta interocepția. Tot mai multe dovezi sugerează că exercițiile cu greutăți pot reduce cu eficiență anxietatea. O posibilă explicație este că exercițiile cu greutăți modifică semnalele interoceptive pe care le primim de la mușchi. Prin conectarea cu mușchii noștri, ne simțim mai capabili să facem față provocărilor, iar asta ne îmbunătățește încrederea în sine și rezistența mintală.

Așadar, se pare că interocepția este unul dintre cele mai importante simțuri ale noastre. De altfel, dacă suntem puțin mai atenți la semnalele pe care le primim, s-ar putea să avem un corp și o minte mult mai sănătoasă.

Creierul uman reacționează emoțional la fețele observate în obiecte inanimate. „Suntem o specie atât de sofisticată”