Home » Știință » Record doborât privind calcularea constantei matematice pi

Record doborât privind calcularea constantei matematice pi

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 20.08.2021

O echipă de cercetători elvețieni de la Universitatea de Științe Aplicate din Graubuenden a doborât recordul pentru calcularea constantei matematice pi (π).

Cercetătorii din Elveția sunt pregătiți să bată recordul pentru cea mai precisă valoare a constantei matematice pi, după ce au folosit un supercomputer pentru a calcula faimosul număr până la primele sale 68,2 trilioane de zecimale.

Numele „pi” provine de la cea de-a 16-a literă din alfabetul grecesc – π-  și a fost folosit de matematicieni pentru a reprezenta constanta încă de la începutul secolului al XVIII-lea.

Pi este raportul dintre circumferința unui cerc și circumferința acestuia. Sunt binecunoscute primele 10 cifre ale lui π– 3,141592653, însă are un număr infinit de zecimale, din această cauză constanta fiind un număr irațional.

Pentru a scrie toate cifrele lui π, calculate de supercompunter, ai avea nevoie de aproape 35 de miliarde de coli A4, echivalentul a aproximativ 52 la sută din masa celebrei clădiri Empire State Building din New York. Puse cap la cap, toate bucățile de hârtie cu valorea celebrei constante matematice s-ar întinde pe mai mult de 10 milioane de kilometri.

Valoarea lui pi, calculată în 108 zile și nouă ore

Cu ajutorul supercomputerului de la Centrul DAViS, cercetătorilor elvețieni le-a luat 108 zile și nouă ore să stabilească valoarea lui pi, întrecând recordul mondial stabilit anterior de Google în 2019, care a calculat doar 31 trilioane de zecimale, cât și recordul din 2020 de 50 de miliarde de cifre realizat de către Timothy Mullican, fondatorul organizației non-profit North Alabama Charitable Computing, care a făcut calculul pe un computer personal.

Credit foto: Shutterstock

Lui Mullican i-a luat 303 de zile să facă calculul și a folosit același algoritm precum cel utilizat pe supercomputerul elvețienilor.

„Am vrut să atingem mai multe obiective cu acest record”, a declarat prof. Dr. Heiko Rölke, șeful Centrului DAViS, citat de IFL Science.

Pe parcursul pregătirii și realizării calculelor, am reușit să acumulăm o mulțime de cunoștințe și să ne optimizăm procesele. Acest lucru este acum un beneficiu important pentru partenerii noștri de cercetare, cu care desfășurăm în comun proiecte de analiză și simulare a datelor, cu o mare intensitate a calculelor”.

Cercetătorii elvețieni au precizat că efectuarea acestui calcul extrem de precis al constantei matematice pi reprezintă un început pentru utilizarea intensivă a datelor și a puterii de calcul în cercetare și dezvoltare. „Calculul ne-a făcut, de asemenea, conștienți de punctele slabe din infrastructură, cum ar fi capacitățile insuficiente de back-up”, a afirmat managerul de proiect Thomas Keller.

Calcularea rapidă a constantei π reprezintă o demonstrație tehnologică a ceea ce pot face algoritmii potriviți și cât de repede o pot realiza. Noul record nu a fost încă certificat de Guinness Book of Records, până la înregistrarea lui, cercetătorii au făcut publice doar ultimele 10 cifre ale numărului pi, care, pentru cei interesați, sunt 7817924264.

O tăbliță veche de 3.700 de ani conține cel mai vechi exemplu cunoscut de geometrie aplicată

Spiru Haret, matematicianul care a renunțat la o carieră academică de succes în Occident pentru a ridica România din analfabetism

Matematica poate fi folosită pentru a identifica cel mai bun loc de parcare

Nu trebuie creier mare pentru inteligenţă. Dovada o reprezintă albinele, care pot rezolva probleme de matematică

Directorul general al casei de modă Burberry pleacă după mai puțin de 2 ani și jumătate
Ce mesaj i-a transmis regele Charles al III-lea lui Donald Trump după tentativa eșuată de asasinare
Ziua în care Orientul şi Occidentul s-au despărţit pentru totodeauna din punct de vedere religios
Cât mai ține canicula? Meteorologii ANM au emis o nouă prognoză
Câți dintre români evită să se bucure din plin de vară pentru că nu sunt mulțumiți de cum arată
Anunțul neașteptat făcut de fratele mai mic al lui Michael Schumacher
„O eroare fundamentală de securitate” a permis atacatorului să se apropie suficient de Donald Trump
Pentru prima dată, au fost găsite niveluri alarmante de fibră de sticlă în lanțul trofic
„Apus de soare”. Moartea lui Barbu Ştefănescu Delavrancea
Luke Perry, cel mai iubit actor din Beverly Hills, 90210. „Nu sunt James Dean. Și nimeni altcineva nu este”
Shannen Doherty: „Nu am terminat cu viața. Nu am terminat cu iubirea. Nu am terminat cu lucrurile pe care mai am să le fac”
Ana Maria Păunescu, declarații tulburătoare despre Adrian Păunescu: „Eu am în permanență o comunicare cu el!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Blocați în spațiu: NASA și Boeing tot nu știu când vor reveni pe Pământ astronauții capsulei Starliner
Test de cultură generală. Care este diferența dintre viespe și albină?
Ultimele 12 luni au marcat cea mai caldă perioadă înregistrată vreodată pe Pământ