Home » Știință » Un experiment cu 12 rinoceri atârnați cu capul în jos a câștigat premiul Ig Nobel. Lista completă a câștigătorilor din 2021

Publicat: 11.09.2021

Un experiment în cadrul căruia mai mulți rinoceri au fost atârnați cu capul în jos pentru a vedea ce efect are asta asupra animalelor a primit unul dintre premiile Ig Nobel de anul acesta.

Alți laureați au inclus echipe care au studiat bacteriile din guma de mestecat lipită pe asfalt și modul în care gândacii pot fi controlați la bordul submarinelor. Premiile Ig Nobel nu sunt la fel de faimoase precum „adevăratele” premii Nobel.

Ceremonia nu a putut avea loc în formatul obișnuit la Universitatea Harvard din SUA din cauza restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, astfel că toată distracția a avut loc în mediul online.

Revista umoristică de știință „Analele studiilor improbabile” spune că premiile sale Ig Nobel ar trebui să ne facă mai întâi să râdem, iar apoi să ne facă să gândim. Iar studiul cu rinoceri, care anul acesta a câștigat premiul pentru cercetări în transport, face întocmai asta. Ce poate părea mai ciudat decât să atârni 12 rinoceri cu capul în jos timp de 10 minute?

Cât de bine au rezistat rinocerii atârnați cu capul în jos?

Așadar, medicul veterinar Robin Radcliffe, de la Universitatea Cornell, și colegii săi au făcut tocmai asta în Namibia pentru a afla dacă sănătatea animalelor ar putea fi compromisă atunci când sunt legate de glezne și agățate de un elicopter. Aceasta este o activitate folosită des în regiuni africane pentru a muta rinocerii în noi habitate. Cu toate acestea, nimeni nu verificase dacă inimile și plămânii animalelor puteau rezista la un astfel de efort.

„Namibia nu a fost prima țară care a transportat rinocerii cu elicoptere, însă au fost primii care s-au gândit să studieze cum sunt afectați rinocerii de această activitate”, a spus Robin.

Astfel, echipa sa, în colaborare cu Ministrul Mediului din Namibia, a legat 12 rinoceri de glezne și i-au atârnat cu capul în jos folosind macarale. Cercetătorii au măsurat reacțiile fizice ale animalelor, scrie BBC.

Din fericire, se pare că animalele au rezistat foarte bine. De fapt, oamenii de știință au obținut dovezi care arată că rinocerii s-au descurcat mai bine în această poziție neobișnuită decât atunci când așezați pe o parte.

Lista completă a premiilor Ig Nobel 2021:

Premiul pentru Biologie: Susanne Schötz, pentru analizarea variațiilor în comunicarea dintre pisici și oameni;

Premiul pentru Ecologie: Leila Satari și colegii, pentru folosirea analizelor genetice în identificarea diferitelor specii de bacterii care există în guma de mestecat lipită pe asfalt în diverse țări;

Premiul pentru Chimie: Jörg Wicker și colegii, pentru analizarea chimică a aerului din cinematografe pentru a testa dacă mirosurile produse de un public pot indica nivelurile de violență, sex, comportament antisocial, consum de droguri și limbaj tendenţios dintr-un film;

Premiul pentru Economie: Pavlo Blavatskyy, pentru descoperirea faptului că obezitatea politicienilor poate fi un indicator bun pentru corupția dintr-o țară;

Premiul pentru Medicină: Olcay Cem Bulut și colegii, pentru demonstrarea faptului că orgasmele sexuale pot fi la fel de eficiente precum medicamentele pentru tratarea congestiei nazale;

Premiul pentru Pace: Ethan Beseris și colegii, pentru testarea ipotezei că oamenii au evoluat părul facial pentru a se proteja de loviturile asupra feței;

Premiul pentru Fizică: Alessandro Corbetta și colegii, pentru desfășurarea de experimente în privința motivului pentru care pietonii nu se lovesc în mod constant de alți pietoni;

Premiul pentru Cinetică: Hisashi Murakami și colegii, pentru desfășurarea de experimente în privința motivului pentru care pietonii se lovesc uneori de alți pietoni;

Premiul pentru Entomologie: John Mulrennan Jr și colegii, pentru studiul „O nouă metodă de controlare a gândacilor la bordul submarinelor”;

Premiul pentru Transport: Robin Radcliffe și colegii, pentru stabilirea prin experiment a siguranței transportului aerian al rinocerilor.

Premiile Ig Nobel. Un experiment care implică heliul și aligatorii, printre „marii laureați”. Lista tuturor câștigătorilor

Cu o cercetare despre cimpanzei, o româncă a câştigat în premieră unul dintre premiile Ig Nobel 2018. Iată întreaga listă a laureaţilor

Un studiu genetic aduce vești bune despre rinocerul de Sumatra, considerat pe cale de dispariție

Un rinocer lânos tânăr, incredibil de bine conservat, descoperit după topirea permafrostului din Siberia

Cât de periculos este praful saharian pentru sănătate? Recomandările medicilor
Cele mai grave inundații din ultimele decenii în Bangladesh și India
Epidemia de variola maimuţei, „cea mai mare din istorie” în Europa
Românii aleg Germania pentru vacanțele urbane, deși țara este pioniera vacanțelor în natură
Minciuna nu-ți va lungi nasul, dar îți va consuma din resursele creierului
Câți oameni a ucis Stalin? Câteva amănunte despre politicile macabre ale dictatorului
Marius Tucă Show începe luni, 23 mai, de la ora 19.30, live pe gandul.ro
Proiectul Ouija al DARPA va studia semnalele radio din atmosfera Pământului
Rasa umană, prezisă de inteligența artificială pe baza radiografiilor. De ce îi neliniștește asta pe cercetători?
Patru mari recorduri climatice au fost doborâte în 2021, indică un nou raport global îngrijorător
Copacii din pădurile tropicale au început să moară mai repede încă din 1980
Afecțiunea neurologică care îi face pe oameni să spună glume nepotrivite
Alimentele ultra-procesate și carnea roșie, asociate cu o mortalitate mai mare, conform unui nou studiu
Ce diferențe pot apărea în cazul gemenilor separați? Un caz i-a uimit pe cercetători
Oamenii de știință au modificat genetic hamsterii pentru a-i transforma în „monștri agresivi“
Cum a transformat dieta câinele străvechi în cel mai bun prieten al omului?
Galaxia, transformată în „telescop cosmic” pentru a studia inima Universului tânăr