Home » Stiinta » Mai multe gene care duc la apariția bolilor psoriazis și dermatită au fost identificate de cercetători

Autor: Ioana Matei 11.03.2020

Un studiu din Suedia a identificat 17 noi gene care ar putea fi vizate pentru tratamentul bolilor de piele psoriazis și dermatită (eczemă), doi boli ereditare comune ale pielii pentru care încă nu există un leac.

Pelin Sahlén, de la KTH Royal Institute of Technology, a declarat că echipa de cercetători de la KTH și Institutul Karolinska au vizat 118 de gene ținte asociate cu aceste afecțiuni medicale, psoriazis și dermatită atopică, folosind o metodă dezvoltată de cercetător în urmă cu 10 ani pentru a identifica interacțiunile dintre informațiile genetice din diferite părți ale corpului uman.

Analiza oamenilor de știință s-a concentrat pe rolul jucat de variantele genetice „non-coding”, adică, ADN-ul care nu oferă instrucțiuni pentru crearea de proteine. În jur de 2% din ADN este cuprins de genele care creează proteine, iar restul de 98% se află în genele fără coduri.

„Nu este un obiectiv foarte ușor”

Mare parte din variantele genetice, mai exact 97%, asociate cu boli complexe sunt fără coduri, spune Sahlén. „Nu este un obiectiv foarte ușor cel de a determina gene pe care o reglează”, explică cercetătorul.

Oamenii de știință s-au uitat în genomul tridimensional pentru interacțiunile între secvențele care reglează gene, cunoscute drept promotori sau potențiatori, pentru a determina care gene sunt active în diverse țesuturi, potrivit MedicalXpress.

Ce este metoda HiCap

Aceste secvențe pot fi găsite pe structura ADN fie înainte sau după gena pe care o reglează. „Sunt deseori departe de genele pe care le reglează. Prin intermediul metodei Capture Hi-C (HiCap), putem conecta gena distală care reglează secvențe cu gene prin analizarea structurii tridimensionale a genomului pielii. Asta înseamnă că putem cartografia rețeaua de gene reglatoare pentru a găsi noi gene asociate cu boli și procese biologice”, explică Sahlén.

Cercetătorul a publicat pentru prima oară metoda HiCap în 2015. Metoda are ca scop înțelegerea contribuției genomului fără coduri pentru starea generală a organismului, dar și pentru supraviețuire și sănătate, mai subliniază Sahlén.

Cauzele ce duc la apariţia puseului de dermatită atopică