Home » Știință » Astronomii vor să construiască un telescop de 11 miliarde de dolari care să-l întreacă pe Hubble

Credit foto: NASA
Publicat: 10.11.2021

Acest telescop de 11 miliarde dolari va fi suficient de puternic încât să poată detecta planete îndepărtate care sunt de 10 miliarde de ori mai puțin luminoase decât steaua pe care o orbitează.

Astronomii au propus un telescop care ar depăși cu mult capacitățile lui Hubble, relatează Interesting Engineering.

Academiile Naționale de Științe, Inginerie și Medicină tocmai și-au lansat Sondajul decenal asupra astronomiei și astrofizicii, cunoscut și sub numele de Astro 2020. Raportul prezintă planuri pentru următorul deceniu de investiții în echipamente și proiecte astronomice în S.U.A.

Una dintre recomandările remarcabile din sondaj este pentru un „Mare Observator” conceput pentru a înlocui telescopul spațial Hubble, care a întâmpinat mai multe probleme tehnice în acest an din cauza hardware-ului său vechi de zeci de ani.

„Marele Observator” ar putea căuta viață în vecinătatea galaxiei noastre

Astro 2020 recomandă un nou telescop de 11 miliarde de dolari. Ar funcționa în spectrele infraroșu și ultraviolet, permițându-i să studieze materia întunecată, exoplanete potențial locuibile, stele neutronice și alte obiecte și fenomene cosmice.

„Acest raport stabilește o viziune ambițioasă, inspirațională și aspirațională pentru următorul deceniu de astronomie și astrofizică”, a explicat într-o declarație de presă Fiona Harrison, președintele diviziei de fizică, matematică și astronomie de la Institutul de Tehnologie din California.

Telescopul ar sprijini căutarea vieții extraterestre, care a câștigat avans în ultimii ani, și mai mulți oameni de știință și organizații de profil înalt care desfășoară proiecte care vizează descoperirea vieții inteligente în cosmos. Chiar luna trecută, de exemplu, oamenii de știință de la Universitatea Uppsala din Suedia au detaliat cum caută semne ale unor structuri spațiale colosale numite sfere Dyson pentru a găsi o viață extraterestră hiperinteligentă.

„În schimbarea modului în care planificăm cele mai ambițioase proiecte spațiale strategice, putem dezvolta un portofoliu larg de misiuni pentru a urmări obiective vizionare, cum ar fi căutarea vieții pe planetele care orbitează stelele din vecinătatea noastră galactică”, a continuat Harrison.

Înlocuirea telescopului spațial Hubble de către un telescop de 11 miliarde de dolari

„Marele Observator” propus ar putea fi lansat, parțial, pentru a înlocui telescopul spațial Hubble, care se apropie treptat de sfârșitul vieții sale. Acesta ar urma să se bazeze pe cunoștințele acumulate din misiunea Habitable Exoplanet Observatory (HabEx) a NASA și din misiunea sa Large Ultraviolet Optical Infrared Surveyor (LUVOIR).

Potrivit oamenilor de știință care au propus proiectul, acesta ar fi suficient de mare pentru a le permite să observe planete îndepărtate care sunt de 10 miliarde de ori mai slab luminate decât steaua lor.

Hubble a fost lansat în 1990 și a făcut peste 1,5 milioane de observații ale cosmosului de atunci. Cu toate acestea, o întrerupere cauzată de unitatea de control al puterii (PCU) a telescopului în iunie a încetat toate operațiunile pentru puțin peste o lună.

A fost cel mai recent avertisment că hardware-ul învechit al telescopului poate ceda la un moment dat în acest deceniu. De aceea, noi proiecte ambițioase, cum ar fi Telescopul James Webb și acum „Marele Observator”, fie se apropie de lansare, fie sunt propuse ca înlocuitor pentru telescopul Hubble, emblematic și de lungă durată.

Fulgerele au proprietăți puternice de curățare a aerului. Ce a arătat o analiză surprinzătoare