Home » Știință » Cauza de la nivel molecular a bolii Alzheimer, descoperită de cercetători

Cauza de la nivel molecular a bolii Alzheimer, descoperită de cercetători

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 07.12.2021

Cercetătorii ar fi descoperit cauza de la nivel molecular a bolii Alzheimer după ce au studiat mai îndeaproape creierul pacienților cu demență.

Noi cercetări ale oamenilor de știință de la Universitatea din Riverside, California (UCR) sugerează că o posibilă cheie pentru înțelegerea bolii Alzheimer ar putea fi proteinele tau care se acumulează în creierul pacienților ce suferă de demență.

În general, medicii stabilesc un diagnostic de Alzheimer sau demență dacă descoperă plăci și acumulări cerebrale în celulele materiei cenușii. Însă, studiile care sugerează că o cincime dintre oamenii cu plăci cerebrale nu suferă de demență i-au făcut pe cercetătorii de la UCR să studieze mai îndeaproape proteinele tau în încercarea de a înțelege motivul pentru care se acumulează și depozitează așa cum o fac.

Imagini în oglindă însă nu copii exacte

Explicând studiul, profesorul de chimie Ryan Julian de la UCR a comparat izomerii, sau diferitele moduri în care o singură moleculă poate fi formată, cu mâinile umane, scrie Futurism.

„Mâinile sunt izomeri unele pentru celelalte, imagini în oglindă însă nu copii exacte. Chiar și izomerii pot prezenta o preferință pentru dreapta sau stânga”, a spus Julian.

Deși proteinele din interiorul ADN-ului organismelor vii sunt în mod normal alcătuite în totalitate din amino acizi „stângaci”, proteinele tau găsite în pacienții cu demență erau „dreptace”, fapt ce este neobișnuit. Mai mult, proteinele tau din mostrele cerebrale studiate de cercetătorii din California, donate de oameni care au avut acumulări de plăci dar nu și simptome de demență, erau doar „stângace”.

Implicații imense pentru cercetările despre Alzheimer

„Dacă încerci să pui o mănușă pentru mâna dreaptă pe mâna ta stângă, nu va funcționa prea bine. În biologie există o problemă similară. Moleculele nu funcționează așa cum ar trebui după un timp pentru că o mânușă pentru mâna stângă se poate schimba într-o mânușă de mână dreaptă care nu se potrivește”, a adăugat Julian.

Această dezvăluie microscopică poate avea implicații imense pentru cercetările despre Alzheimer, iar profesorul Julian și echipa sa au început să studieze cum și de ce creierul pacienților cu demență nu „elimină” proteinele tau defecte atât de rapid pe cât ar trebui.

Așadar, toate aceste noi informații ar putea duce la noi tratamente pentru această boală devastatoare.

Spray-ul nazal împotriva Alzheimer este pe cale de a fi testat într-un spital