Home » Știință » Doar 10 minute de alergare cu intensitate moderată pot îmbunătăți activitatea creierului

Publicat: 28.12.2021

Chiar și 10 minute de alergare cu intensitate moderată sunt suficiente pentru a îmbunătăți starea de spirit și funcțiile cognitive, arată un nou studiu. Descoperirile ne oferă o înțelegere mai bună în privința relației dintre exerciții fizice și sănătatea mintală.

Studiul a analizat în special cortexul prefrontal, regiunea din creier asociată cu funcțiile executive și controlarea stării de spirit. Alergarea a intensificat circulația sângelui în această zonă, au descoperit cercetătorii.

Alergatul este o formă de mișcare destul de ușoară pentru majoritatea oamenilor, nu necesită echipamente speciale sau antrenamente îndelungate. De asemenea, alergarea prelungește durata de viață. Se pare că toate acele mișcări coordonate dau de gândit creierului.

Exercițiile fizice pot îmbunătăți sănătatea fizică și mintală

„Având în vedere amploarea controlului executiv necesar în coordonarea echilibrului, mișcărilor și propulsiei în timpul alergării, este logic că vom avea parte de activitate neuronală crescută în cortexul prefrontal și că alte funcții din regiune vor beneficia de pe urma acestei creșteri în resursele creierului”, a spus Hideaki Soya, biochimist la Universitatea din Tsukuba, Japonia.

Știm deja că exercițiile fizice pot îmbunătăți sănătatea fizică și mintală în numeroase moduri, însă, atunci când vine vorba de bună starea mintală, foarte puține analize au fost făcute pe beneficiile specifice ale alergatului, în comparație cu alte activități fizice cum ar fi ciclismul.

Tocmai asta au dorit cercetătorii să analizeze, având în vedere cât de important a fost alergatul pentru evoluția speciei noastre, în timp ce bicicletele au apărut relativ recent, și cât de variată poate fi această formă de mișcare (de la un alergat ușor la sprint). De asemenea, alergarea este o activitate care implică tot corpul.

Nu contează cât de mult timp faci sport, ci mai degrabă cât de intensă este mișcarea

În total, 26 de participanți au fost testați după perioade de repaus și după 10 minute de alergare. După activitate, participanții au reacționat mai rapid la teste și au declarat că au o stare de spirit mai bună, potrivit Science Alert.

Numeroase funcții ale regiunilor corticale prefrontale sunt unice pentru oameni și nu pot fi găsite în creierul altor animale, astfel că cercetătorii sugerează că descoperirile din acest studiu pot îmbunătăți înțelegerea noastră a modului în care am evoluat ca specie.

Mai mult, studiul demonstrează că nu contează cât de mult timp faci sport, ci mai degrabă cât de intensă este mișcarea. Cercetările au arătat că sesiunile scurte de activitate au îmbunătățit concentrarea mintală, sănătatea inimii și cea metabolică.

Dacă exercițiile pot fi considerate o formă de medicină, au subliniat cercetătorii, atunci diferite tipuri de exerciții sunt ca diferite tipuri de medicamente, iar acum știm mai multe despre efectele alergatului și cum ar putea fi folosit ca tratament sau terapie.

O serie de descoperiri surprinzătoare arată cum sarea afectează circulația sangvină în creier