Home » Știință » Telescopul Spațial James Webb, în perfectă stare de funcționare după ce a depășit câteva mici probleme

Publicat: 04.01.2022

Noul telescop NASA este pe punctul de a finaliza cea mai riscantă parte a misiunii sale, desfășurarea și fixarea unui parasolar imens, după ce controlorii de la sol au remediat o serie de probleme.

Parasolarul de dimensiunea unui teren de tenis de pe Telescopul Spațial James Webb este acum complet deschis și în curs de a fi întins. Operația ar trebui să fie finalizată până pe 5 ianuarie.

Telescopul de 10 miliarde de dolari, cel mai mare și mai puternic observator astronomic lansat vreodată, a fost lansat în ziua de 25 decembrie 2021 din Guyana Franceză. Parasolarul și oglinda sa principală au fost pliate pentru a încăpea în racheta europeană Ariane.

Parasolarul este vital pentru menținerea instrumentelor de detectare în infraroșu ale lui Webb la temperaturi sub zero, deoarece scanează universul pentru primele stele și galaxii și examinează atmosferele lumilor extraterestre pentru posibile semne de viață, scrie Phys.org.

Noul telescop a întâmpinat câteva obstacole

Extinderea parasolarului a avut loc pe 31 decembrie 2021 și „a fost cu adevărat o realizare uriașă pentru noi”, a spus managerul de proiect Bill Ochs. Toate cele 107 știfturi de eliberare s-au deschis corect.

Controlorii de zbor din Maryland au trebuit să reseteze panoul solar al lui Webb pentru a capta mai multă energie. Observatorul, considerat succesorul vechiului telescop spațial Hubble, nu a fost niciodată în pericol, cu un flux de putere constant, a spus Amy Lo, inginer principal al contractorului principal al telescopului, Northrop Grumman.

De asemenea, au reorientat telescopul pentru a limita lumina soarelui pe șase motoare supraîncălzite. Motoarele s-au răcit suficient pentru a începe să securizeze parasolarul, un proces de trei zile care poate fi oprit dacă problema apare din nou, au spus oficialii.

Oamenii de știință se așteaptă ca fixarea parasolarului să se desfășoare fără probleme.

„Cel mai bun lucru pentru operațiuni este să fie plictisitoare și asta anticipăm în următoarele trei zile, să fie plictisitoare”, a spus el Bill Ochs, managerul de proiect al telescopului.

O altă veste bună despre Telescopul Spațial James Webb

Dacă totul va merge conform planurilor, oglinda placată cu aur a telescopului (cu o lungime de peste 6,5 metri) s-ar putea deschide în perioada 8-9 ianuarie. Webb ar trebui să ajungă la destinație, la 1,6 milioane de kilometri depărtare de Pământ, până la sfârșitul lunii ianuarie.

La începutul lunii, telescopul parcursese mai mult de jumătate din drum. Telescopul în infraroșu ar trebui să înceapă să observe cosmosul până la sfârșitul lunii iunie, dezvăluind în cele din urmă primele stele și galaxii formate în Univers în urmă cu 13,7 miliarde de ani. Asta înseamnă doar 100 de milioane de ani după Big Bang.

Lansat în 1990, Hubble, care vede în principal lumină vizibilă, a observat cu 13,4 miliarde de ani în urmă. Astronomii speră să reducă decalajul cu ajutorul lui Webb, care este de 100 de ori mai puternic.

O altă veste bună este că oficialii au spus că se așteaptă ca Webb să reziste cu mult peste cei 10 ani anticipați inițial, pe baza eficienței consumului de combustibil.

„O benzinărie în spațiu”. Companii din lumea întreagă vor să transforme deșeurile spațiale în combustibil