Home » Stiinta » „O benzinărie în spațiu”. Companii din lumea întreagă vor să transforme deșeurile spațiale în combustibil

Publicat: 13.12.2021

O companie australiană face parte dintr-un efort internațional de a recicla deșeurile spațiale periculoase și a le transforma în combustibil de rachetă în spațiu.

Orbita de care depinde planeta noastră devine tot mai aglomerată din cauza deșeurilor de la nave spațiale vechi. Sateliții scoși din uz și componente de rachetă orbitează Pământului cu viteze de până la 28.000 km/h, astfel că reprezintă o amenințare pentru sateliții de comunicare și Stația Spațială Internațională (ISS).

La o astfel de viteză, chiar și un mic șurub ar putea reprezenta un pericol pentru stația spațială și echipajul uman de la bordul acesteia.

Recent, Rusia a lansat o rachetă și a distrus unul dintre sateliții săi, astfel creând noi deșeuri pe orbita planetei. Statele Unite au declarat că deșeurile acum „pun în pericol interesele tuturor națiunilor”. În cel mai rău caz, deșeurile spațiale ar putea cauza atât de multe coliziuni încât orbita devine inutilizabilă, o situație cunoscută drept efectul Kessler.

„O topitorie spațială” care să topească deșeurile în tije metalice

Compania australiană Neumann Space a dezvoltat „un sistem electric de propulsie în spațiu” care poate fi folosit în orbita joasă a Pământului astfel încât să extindă misiunile navelor spațiale, să deplaseze sateliți sau să îi scoată de pe orbită.

Acum, cercetătorii de la Neumann lucrează la un plan cu alte trei companii pentru a transforma deșeurile spațiale în combustibil pentru acel sistem de propulsie. Un start-up japonez, Astroscale, a demonstrate deja cum poate folosi sateliții pentru a captura bucăți de deșeuri în spațiu.

Nanorocks, companie americană, lucrează la un plan de a folosi robotica avansată pentru a stoca și dezintegra acele deșeuri chiar pe orbită. O altă companie din SUA, Cislunar, dezvoltă „o topitorie spațială” care să topească deșeurile în tije metalice.

Sistemul de propulsie al Neumann Space poate folosi acele tije metalice drept combustibil pentru că sistemul ionizează metalul care apoi creează propulsie pentru a deplasa obiectele pe orbită.

Herve Astier, directorul executiv al Neumann, a explicat că, atunci când i s-a propus să facă parte dintr-un lanț de aprovizionare care topește metalul în spațiu, a crezut că planul este futurist și că „nu este atât de ușor cum pare”.

Instituții din lumea întreagă încearcă să dezvolte soluții pentru problema deșeurilor spațiale

„Însă ei au primit finanțare de la NASA așa că noi am construit un prototip care funcționează. Am făcut chiar și o demonstrație de tehnologie. O [companie] poate să prindă deșeurile spațiale, una le poate tăia, alta le poate topi, iar noi putem folosi ce rămâne”, a explicat Astier.

Odată ce obiectele sunt trimise pe orbită, acestea pot rămâne acolo pentru totdeauna cu excepția cazului în care ies de pe orbită, ard în atmosfera Pământului sau se prăbușesc pe suprafața planetei noastre.

În timp ce problema deșeurilor spațiale se agravează, instituții din lumea întreagă încearcă să dezvolte soluții, de la magneți și până la „gheare spațiale”. Cercetătorii australieni s-au implicat și ei.

Saber Astronautics a primit finanțare de la NASA pentru a dezvolta „pânze spațiale” care vor fi lansate din nave spațiale la sfârșitul operațiunilor pentru ca acestea să fie trase de pe orbită, scrie The Guardian.

„Este ca și cum ai dezvolta o benzinărie în spațiu”

De asemenea, Institutul Australian pentru Învățare Automată a primit finanțare pentru a îmbunătăți sistemul de detectare și monitorizare a deșeurilor spațiale, iar un nour radar din Australia de Vest va ajuta acest proces.

Însă, reciclarea deșeurilor spațiale, în loc de capturare și distrugere, este o altă poveste. Astier spune că, deși este un concept futurist, poate fi posibil.

„Mulți oameni investesc în deșeuri spațiale. Uneori acei bani sunt folosiți pentru a le aduce în atmosferă, acolo unde deșeurile pot să ardă. Dar dacă tot sunt acolo și le poți captura și refolosi, poate că are mai multă logică din perspectiva afacerilor să investești în asta. Este ca și cum ai dezvolta o benzinărie în spațiu”, a adăugat Astier.

Nava spațială Starship a companiei SpaceX ar putea fi lansată pe orbită în ianuarie

Avionul spațial robotic X-37B al Forțelor Aeriene ale SUA se află de peste 500 de zile pe orbita Pământului

Cea mai gravă coliziune orbitală din 2009. Satelit militar chinez, lovit de deșeuri spațiale

Telescopul Spațial James Webb a ajuns la destinație. Ce urmează acum pentru observator?
O femeie a fost arestată la Auschwitz după „o glumă stupidă” în faţa lagărului