Home » Știință » Universul ar putea fi „pixelat”? Ce încearcă să facă oamenii de știință de la Caltech

Publicat: 15.01.2022

Oamenii de știință sugerează că spațiul-timp ar putea fi compus din „pixeli spațiu-timp” individuali, spre deosebire de teoria preferată până acum care spune că Universul este continuu și neîntrerupt.

Rana Adhikari, profesor de fizică la Caltech (Institutul de Tehnologie din California, SUA), a sugerat în cadrul unui interviu că acești pixeli ar fi „atât de mici încât dacă ar fi să mărești obiectele astfel încât să ajungă de dimensiunea unui bob de nisip, atunci atomii ar fi la fel de mari precum galaxiile”.

Scopul lui Adhikari este să împace legile fizicii convenționale, așa cum sunt determinate de relativitatea generală, cu lumea mai misterioasă a fizicii cuantice, scrie Futurism.

Teoria este cu adevărat năucitoare, iar fizicianul încearcă să explice dacă există posibilitatea ca gravitația să fie împărțită în componente individuale, o întrebare care îi neliniștește de mult timp pe cercetătorii din domeniul fizicii cuantice.

„Problemele apar atunci când ajungi la întrebări subtile”

„Uneori poate apărea o interpretare eronată în comunicarea științifică ce implică faptul că mecanica cuantică și gravitația sunt incompatibile. Însă știm din experimente că putem executa mecanică cuantică pe această planetă, care are gravitație, astfel că este clar că cele două corespund”, a precizat Cliff Cheung, profesor de fizică teoretică la Caltech și coleg al lui Adhikari.

Ca întotdeauna, „diavolul se ascunde în detalii”.

„Problemele apar atunci când ajungi la întrebări subtile despre găuri negre sau când încerci să fuzionezi teorii la scări pe distanțe foarte scurte”, a adăugat Cheung.

Cu alte cuvinte, dacă ar fi să ne uităm mai îndeaproape la spațiul-timp, am putea oare să găsim și fotoni individuali, alcătuiți din lumină, conform legilor mecanicii cuantice? Sau ar fi vorba despre un spectru continuu?

Cercetătorii nu știu cum să unifice legile relativității generale și fizica cuantică

Unii oameni de știință sugerează că „gravitonii” ipotetici individuali ar putea alcătui gravitația la cea mai mică scară. Gravitonii sunt o componentă a teoriei coardelor care ar rezona la o anumită frecvență.

Însă, chiar și la o scară mai mică de atât, cercetătorii tot nu știu cum să unifice legile relativității generale și fizica cuantică.

„Dacă scap cana de cafea și cade, aș prefera să cred că este vorba despre gravitație. Însă, în același mod în care temperatura nu este reală însă descrie modul în care vibrează mai multe molecule, spațiul-timp ar putea să nu fie un obiect real”, a explicat Adhikari.

„Poate că ceva care apare din pixelarea spațiului-timp a primit denumirea de gravitație pentru că deocamdată nu înțelegem totul despre spațiul-timp”, a adăugat profesorul.

Un fizician a cuantificat informația din întregul Univers observabil

Universul nostru pare să fie perfect ajustat pentru apariția vieții. Care ar putea fi explicația?

Astronomii au descoperit apă într-o galaxie îndepărtată de la începuturile Universului