Home » Știință » Virusul HIV latent, eliminat din celule cu ajutorul unui medicament pentru cancer

Foto: Shutterstock
Publicat: 30.01.2022

Un medicament împotriva cancerului utilizat pe scară largă care acționează asupra sistemului imunitar ar putea elimina virusul HIV latent din celule, lăsându-l expus pentru a fi atacat și înlăturat, potrivit rezultatelor promițătoare ale unui mic studiu nou.

HIV (virusul imunodeficienței umane) aproape că nu are nevoie de prezentare: virusul este renumit pentru capacitatea sa de a se sustrage sistemului imunitar. Cum face asta? Prin latență virală: virusul HIV latent „se ascunde” în interiorul celulelor imunitare cu viață lungă, inserând materialul său genetic în celulă, astfel încât să poată scăpa de depistare.

Aceasta a fost o barieră majoră în dezvoltarea unui remediu pentru HIV, deoarece virusul nu este niciodată eradicat în întregime cu terapii antivirale, dar continuă să fie prezent în organism în aceste rezervoare latente, scrie Science Alert.

Noul studiu sugerează că pembrolizumab, un medicament de imunoterapie care a îmbunătățit tratamentul melanomului și al altor tipuri de cancer, ar putea fi, de asemenea, capabil să inverseze latența HIV, eliminând virusul din ascunzători.

Ce a presupus studiul despre virusul HIV latent?

Deși studiul a fost unul mic, cu 32 de persoane care trăiesc atât cu HIV, cât și cu cancer, este cel mai mare studiu de acest gen până în prezent, iar rezultatele sunt „foarte incitante”, spune Sharon Lewin, expertă în boli infecțioase la Institutul Peter Doherty pentru Infecții și Imunitate din Melbourne, Australia.

Pembrolizumab funcționează prin reactivarea celulelor imunitare uzate care exprimă o grămadă de proteine ​​pe suprafața lor, inclusiv un marker numit PD1. Cercetările anterioare ale lui Lewin și ale colegilor săi au arătat că virusul HIV latent cooptează acești markeri de „epuizare” pentru a se strecura în ascunzătoare și a sta nedetectat.

Blocarea PD1 cu pembrolizumab trezește celulele T obosite a căror sarcină este să caute și să distrugă celulele canceroase. Cercetătorii s-au întrebat dacă medicamentul ar putea, de asemenea, să deblocheze rezervoare de HIV aflate latente în celulele imunitare și să scoată virusul din ascunzătoare.

Acest medicament nu vindecă HIV

Până acum au existat doar câteva rapoarte de caz care arată că imunoterapiile precum cele cu pembrolizumab ar putea elimina HIV din celulele imunitare la persoanele infectate, deoarece, deși au un risc crescut de a dezvolta cancer, există puține persoane cu HIV care au nevoie de tratamente anti-PD1 pentru cancerul lor.

Medicamentul „nu a eradicat HIV în acest studiu”, dar rezultatul „ajută eforturile de a manipula celulele T pentru a vindeca HIV”, a declarat pe Twitter medicul oncolog și autorul principal Thomas Uldrick, de la Centrul de Cercetare a Cancerului Fred Hutchinson.

A fost recoltat sânge de la cei 32 de participanți înainte și după tratamentul cu pembrolizumab, iar probele au fost analizate pentru a vedea cât de mult din materialul genetic al virusului a fost detectabil în celulele imunitare și în plasma sangvină.

Deși majoritatea oamenilor din studiu aveau încă niveluri nedetectabile de HIV în plasma lor, cercetătorii au găsit dovezi că la o săptămână după primul tratament, un nivel modest, dar semnificativ al virusului a fost scos din hibernare și a început să se multiplice din nou. Șase cicluri de tratament mai târziu, celulele T conținând HIV care era gata de multiplicat au fost de asemenea detectate mai des la unii participanți.

În fiecare an, 2 milioane de oameni sunt diagnosticați cu HIV

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a afla exact modul în care medicamentele anti-PD1, cum ar fi pembrolizumab, modifică răspunsul imunitar și acționează asupra celulelor T specifice HIV. Echipa urmărește aceste întrebări „în speranța că, pe lângă inversarea latenței HIV, va accelera și sistemul imunitar pentru a ucide celulele infectate cu HIV, așa cum o face cu cancerul”, spune Lewin.

Rămâne de văzut, deși având în vedere cât de familiari sunt oamenii de știință cu pembrolizumab, există „potențial ca acesta și alte tratamente similare să dezvolte o cale către o vindecare pragmatică a HIV”, a declarat virologul Stuart Turville.

Lewin a adăugat, totuși, că imunoterapiile ar putea face parte dintr-o abordare de tratament pe mai multe direcții, care speră că ar putea ajuta cei aproape 2 milioane de oameni diagnosticați cu HIV în fiecare an.

„Cred că este foarte puțin probabil ca un singur medicament sau intervenție să vindece HIV”, a spus ea.

Oamenii pot trăi acum o viață normală și sănătoasă cu HIV

Cercetătorii vor trebui, de asemenea, să investigheze în continuare și să cântărească efectele secundare cunoscute ale medicamentului, care pot fi tolerabile pentru persoanele cu o boală care pune viața în pericol, cum ar fi cancerul, dar au reprezentat până acum o barieră în testarea imunoterapiilor la persoanele altfel sănătoase care trăiesc cu HIV.

„În cazul HIV, situația este foarte diferită. Oamenii pot trăi acum o viață normală și sănătoasă cu HIV, așa că orice tratament trebuie să aibă o toxicitate foarte scăzută”, spune Lewin.

Pentru a înțelege mai multe, cercetătorii sunt pe cale să se angajeze într-un alt studiu care analizează efectele terapiei anti-PD1 asupra celulelor sangvine și a ganglionilor limfatici pentru a încerca să găsească cea mai mică și mai sigură doză pentru persoanele care trăiesc cu HIV și nu au cancer, spune Lewin.

Studiul a fost publicat în Science Translational Medicine.

Un cercetător prezice că un medicament anti-îmbătrânire va fi disponibil „în decurs de un deceniu”