Home » Știință » Un satelit chinez, observat în timp ce apucă un alt satelit și îl aruncă de pe orbita Pământului

Misiunea ClearSpace-1, programată pentru 2025. Credit foto: CC BY-SA 4.0
Publicat: 10.02.2022

În luna ianuarie a anului 2022, ceva parcă scos dintr-un film „Star Wars” s-a petrecut pe orbita Pământului.

Un satelit chinez a fost văzut la sfârșitul lunii ianuarie în timp ce apuca un alt satelit vechi și scos din uz, iar câteva zile mai târziu l-a aruncat într-un „cimitir” la 300 kilometri depărtare, acolo unde obiectele sunt mai puțin susceptibile să lovească nave spațiale.

Aceste evenimente rare au fost prezentate de dr. Brien Flewelling în cadrul unui webinar organizat de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale și Secure World Foundation. Flewelling este arhitectul-șef la ExoAnalytic Solutions, o companie americană privată care monitorizează poziția sateliților folosind o rețea globală vastă de telescoape optice.

Oficialii chinezi nu au confirmat încă evenimentul petrecut pe orbită

Satelitul chinez SJ-21 a fost văzut pe orbită la data de 22 ianuarie în timp ce își schimba poziția de pe cer pentru a se apropia de un satelit scos din uz, Compass-G2. Câteva zile mai târziu, SJ-21 s-a atașat de Compass-G2 și i-a schimbat orbita. Oficialii chinezi nu au confirmat încă evenimentul petrecut pe orbită, potrivit Deutsche Welle.

În următoarele zile, cele două nave spațiale au început să se deplaseze înspre vest, iar până la 26 ianuarie cei doi sateliți erau deja separați, iar G2 a fost aruncat în neant.

Compass-G2, sau BeiDou-2 G2, este o navă spațială din Sistemul de Sateliți de Navigație BeiDou-2 al Chinei care a dat greș la scurt timp după lansare în 2009. Timp de mai bine de 10 ani, nava spațială s-a plimbat în jurul Terrei alături de milioane de alte deșeuri spațiale.

Satelitul SJ-21 s-a întors acum pe orbita geostaționară

Satelitul SJ-21, lansat în octombrie 2021, s-a întors acum pe orbita geostaționară (GEO), chiar deasupra bazinului Congo. GEO are loc atunci când un satelit orbitează Pământul deasupra ecuatorului la aceeași viteză de rotație a planetei.

Din perspectiva Pământului, sateliții aflați în GEO par să stea pe loc. Acest tip de orbită mai este cunoscută și ca orbită Clarke, numită după scriitorul științifico-fantastic Arthur C. Clarke. Acesta a popularizat ideea de GEO într-un studiu din 1945 prin care promitea să revoluționeze telecomunicațiile. La mai puțin de două decenii mai târziu, primul satelit geostaționar a fost lansat.

Multe agenții spațiale au planuri pentru curățarea orbitei. Spre exemplu, Agenția Spațială Europeană (ESA) are în plan o misiune pentru 2025, iar NASA plănuiește mai multe misiuni, inclusiv OSAM-1 and OSAM-2. Cea din urmă este așteptată să printeze componente 3D direct în spațiu, cu speranța că omenirea va putea să construiască direct în spațiu componente prea voluminoase pentru a introduse în rachete.

SpaceX va pierde zeci de sateliți Starlink după cea mai recentă furtună geomagnetică