Home » Știință » SpaceX va pierde zeci de sateliți Starlink după cea mai recentă furtună geomagnetică

Publicat: 10.02.2022

SpaceX este pe cale să piardă în jur de 40 de sateliți Starlink nou-nouți din cauza unei furtuni geomagnetice care s-a petrecut la doar o zi de la lansarea flotei.

O rachetă SpaceX Falcon 9 a lansat 49 de sateliți Starlink la data de 3 februarie de la Centrul Kennedy al NASA din Florida, SUA. O zi mai târziu, o furtună geomagnetică deasupra Pământului a crescut în intensitate, astfel că rezistența la înaintare a sateliților s-a intensificat.

„Analizele preliminare au arătat că rezistența crescută la înaintare de la altitudinile joase a împiedicat sateliții să iasă din modul de siguranță și să înceapă manevrele pentru a ajunge pe orbită. Până la 40 de sateliți vor reintra ori au reintrat deja în atmosfera Pământului”, arată un anunț SpaceX din 8 februarie.

Sateliții Starlink, afectați puternic de furtuna geomagnetică

Furtunile geomagnetice au loc atunci când vântul solar din apropierea Terrei generează curenți și plasme schimbătoare în magnetosfera planetei, potrivit Space Weather Prediction Center, administrat de Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA) din SUA.

Această interacțiune poate încălzi atmosfera superioară a Pământului și crește densitatea atmosferică deasupra planetei, astfel afectând sateliții de pe orbitele joase cum ar fi cei din flota Starlink. Furtuna geomagnetică din 4 februarie a avut loc în urma erupții solare din 30 ianuarie care a trimis un val de particule înspre Pământ.

Lansarea de sateliți Starlink din 3 februarie 2022. Sursa foto: Profimedia

Lansarea de sateliți Starlink din 3 februarie a fost cea de-a treia lansare de sateliți a companiei SpaceX din anul 2022. Cei 49 de sateliți de la bordul rachetei erau așteptați să se alăture altor 1.800 de sateliți Starlink aflați momentan pe orbită. Misiunea a fost a treia lansare pentru SpaceX în doar patru zile, în urma lansării unui satelit de observații italian la data de 31 ianuarie și unui satelit american pentru recunoaștere la 2 februarie.

Proiectul Starlink a fost criticat de astronomi

SpaceX lansează flote de sateliți Starlink, uneori chiar și 60 deodată, încă din 2019. Compania lui Elon Musk încearcă să construiască o megaconstelație pe orbită care ar putea include într-o bună zi aproximativ 42.000 de sateliți. Proiectul are ca scop oferirea de servicii de internet pentru utilizatori de pe tot globul, în special în zonele izolate sau fără acoperire, scrie Space.

Proiectul Starlink a fost criticat de astronomi din cauza impactului asupra observațiilor astronomice, având în vedere că numărul mare de sateliți care traversează cerul nopți poate cauza interferențe pentru telescoape. De atunci, SpaceX a încercat să limiteze vizibilitatea sateliților Starlink pentru a reduce impactul asupra comunității științifice.

Ar putea fi SpaceX dată în judecată pentru racheta care se va prăbuși pe Lună?

O rachetă SpaceX, scăpată de sub control. Unde și când se va prăbuși?

Misiuni spațiale de neratat în 2022: Ce planuri au NASA, SpaceX și Blue Origin?

Rusia râdea de SpaceX, dar acum a ajuns să rezerve un loc pe nava lor pentru un cosmonaut