Home » Știință » Peisaj cosmic inedit cu Jupiter și satelitul său Ganymede. Imaginile surprinse de sonda Juno de la NASA

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS Image processing by Kevin M. Gill
Publicat: 20.02.2022

Printr-o postare pe blog, echipa misiunii Juno a făcut publice imagini cu un crater gigantic de pe satelitul Ganymede, dar și cu Jupiter. Imaginile au fost capturate în timpul manevrelor efectuate de echipă, în mediul plin de radiații al lui Jupiter.

„Dacă ai putea călătorii alături de membrii expediției Juno, pe măsură ce se apropie de Jupiter, în cursul unei călătorii aproape de planeta gigant, ai putea fi martorul unui peisaj izbitor, similar cu acesta”, se scria pe site-ul respectiv, indică Space.com.

Imaginea cu Ganymede de mai sus a fost realizată în iunie 2021, în timpul unui zbor al sondei, moment în care sonda Juno a trecut la 1046 kilometri pe deasupra lunii. Omul de știință Thomas Thomopoulos a realizat această imagine prelucrată digital folosindu-se de datele extrase de camera JunoCam.

Un crater imens rezultat în urma impactului cu un asteroid

Imaginile dezvăluie și craterul imens, denumit Kittu, mare de aproximativ 15 kilometri, cu materia întunecată care îl înconjoară, rezultată din urma impactului cu suprafața a unui asteroid.

„Cercetătorii sunt de părere că aceste extensii întunecate ale craterului sunt datorate contaminării survenite în urma impactului”, spunea postarea de pe blog. „Pe măsură ce trece timpul, acestea se întunecă fiindcă sunt ceva mai fierbinți decât mediul înconjurător”.

Orbita lui Jupiter, mereu în afara Pământului

Kevin M. Gill a creat imaginea cu Jupiter iluminat din spate, folosindu-se de datele brute oferite de JunoCam, printre care și șapte imagini care au fost făcute în timpul celei de-a 39 trecere de apropiere pe lângă Jupiter.

NASA precizează că această perspectivă cu planeta de pe Pământ este imposibilă, chiar și cu ajutorul unui telescop, pentru că orbita lui Jupiter este mereu în afara Pământului. Astfel că este vizibilă de pe planeta noastră complet luminată de către Soare.

Sunetele ciudate înregistrate de sonda Juno atunci când a ajuns la Ganymede, satelitul lui Jupiter