Home » Știință » O terapie pentru formele rare de cancer, cu un pas mai aproape de a fi descoperită

Sursa foto: Unsplash
Publicat: 27.02.2022

Un nou studiu susține că organoidele, colecții de celule cultivate în laborator care imită tumora unui pacient, reprezintă o cale promițătoare pentru descoperirea de medicamente pentru a îmbunătăți rezultatele la pacienții cu cancer, în special cancerele rare pentru care datele clinice privind eficacitatea medicamentelor lipsesc adesea.

Organoidele sunt crescute în laborator cu ajutorul celulelor tisulare ale pacientului, colectate în timpul unei intervenții chirurgicale. Aceste „mini-tumori” sunt versiuni mai simple, mai mici ale organelor sau tumorilor corporale care reproduc structurile cu funcții complete.

Oamenii de știință de la Universitatea din California au fost pionieri în creșterea și utilizarea lor pentru a studia bolile și posibilele tratamente.

Cercetătorii caută remedii pentru cancerele rare

În cel mai recent studiu, cercetătorii au obținut șapte mostre de tumori de la cinci pacienți cu un cancer osos rar, numit chordom, care are puține opțiuni terapeutice. Chordomii sunt tumori care apar la baza craniului. Tratamentul lor primar este chirurgia, dar, din cauza localizării lor, îndepărtarea completă nu este întotdeauna fezabilă, iar ratele de recurență sunt ridicate.

Chordomii nu răspund la chimioterapia convențională, iar raritatea lor complică desfășurarea de studii pentru identificarea unor terapii eficiente.

În noul studiu, cercetătorii au creat cu succes organoidele viabile din toate probele colectate. Organoidele derivate de la pacienți au prezentat morfologii și caracteristici care se potrivesc îndeaproape cu tumorile reale de chordom din care au fost derivate.

Studiul a identificat o posibilă terapie

Cercetătorii au folosit apoi organoidele pentru a efectua screening-ul de medicamente, un proces automatizat de descoperire a medicamentelor care permite testarea unui număr mare de potențiale substanțe terapeutice, accelerând în mod semnificativ dezvoltarea și testarea potențialelor ținte și medicamente.

Acest tip de screening pe scară largă a fost esențial pentru dezvoltarea și testarea medicamentelor, dar aceasta este prima sa aplicare la organoidele de chordom derivate de la pacienți, scrie EurekAlert.

În urma screening-ului, autorii au identificat mai multe ținte medicamentoase și căi biologice care ar putea fi urmărite pentru terapia chordomului. De asemenea, ei subliniază importanța unei abordări personalizate, având în vedere răspunsurile diferite observate la nivelul pacienților, precum și între diferitele tumori prelevate de la același pacient.

Noul studiu a fost publicat în Science Advances.

Un craniu cu un implant metalic, una dintre cele mai vechi dovezi ale unui implant chirurgical antic