Home » Știință » Cea mai mare bacterie descoperită vreodată îi uimește pe oamenii de știință. Ce dimensiuni are?

Credit foto: Unsplash / CDC
Publicat: 06.03.2022

Oamenii de știință au descoperit o bacterie masivă, care poate fi văzută fără ajutorul unui microscop și care se ascunde printre mangrovele din Grande-Terre, în Caraibe.

Organismul unicelular poate crește până la 2 centimetri și seamănă cu o sfoară subțire, potrivit unui raport care descrie descoperirea, publicat în bioRxiv. Bacteria își poartă tot ADN-ul în interiorul unei pungi membranoase, spre deosebire de majoritatea bacteriilor, al căror material genetic plutește, nelegat, în interiorul celulelor lor.

Această caracteristică nu numai că diferențiază microbul nou descoperit de alte bacterii, dar îl deosebește și de alte procariote, un grup de organisme cu structuri celulare foarte mici și simple. Acest grup include organisme care se găsesc în domeniile Bacteria și Archaea.

„Bacteria uriașă ar putea fi veriga lipsă din evoluția celulelor complexe”

Spre deosebire de procariote, eucariotele, cum ar fi animalele, plantele și ciupercile, au celule mai complexe care conțin un nucleu, toate legate de membrană.

Micobul enorm, nou-descoperit, se află la granița dintre procariote și eucariote prin faptul că își transportă ADN-ul într-o pungă legată de membrană și, de asemenea, transportă o a doua pungă mare, plină de apă, care ocupă peste 70% din volumul total al celulei, potrivit LiveScience.

Această pungă umplută cu apă strivește tot conținutul celulei împotriva marginii sale exterioare, ceea ce poate ajuta moleculele care susțin viața să se difuzeze mai ușor în celulă, în timp ce toxinele trec cu ușurință în afara ei.

Bacteria i-a uimit pe oamenii de știință

O bacterie mare, consumatoare de sulf, are același tip de pungă plină de apă, iar pe baza acestei asemănări, plus o analiză genetică, oamenii de știință au concluzionat că bacteria nou descoperită ar putea aparține aceluiași gen. Ei au propus ca microbul uriaș să fie numit T. magnifica.

Bacteria uriașă „ar putea fi o verigă lipsă în evoluția celulelor complexe”, a declarat pentru Science Kazuhiro Takemoto, biolog la Kyushu Institute of Technology.

„În mod normal, bacteriile sunt considerate forme de viață mici, simple, neevoluate – așa-numitele pungi de proteine”, a declarat Chris Greening, microbiolog la Universitatea Monash, care nu a fost implicat în studiu. „Cu toate acestea, noua bacterie arată că acest lucru ar putea fi departe de adevăr”.

O bacterie mortală infectează copiii de peste 1.400 de ani